Max Verstappen positief na eerste dag in Spa

Max Verstappen Belgie spa

Max Verstappen is positief na afloop van de eerste trainingen in België. Volgens de Nederlander voelde de auto direct goed aan. Ook ziet hij het achteraan starten door gridstraffen niet als een probleem. Christian Horner legt uit waarom er in Spa gekozen is voor het incasseren van gridstraffen.

De tweede training sloot Verstappen als snelste af. Met ruim acht tienden voorsprong op de nummer twee, Charles Leclerc, heeft hij een aardige basis gelegd. Ondanks dat Verstappen zondag achteraan de grid zal starten, heeft hij alle vertrouwen in het verdere verloop van dit weekend in België. "Vanaf de eerste ronden voelde de auto al goed", vertelt hij tevreden. "Natuurlijk zijn er altijd nog kleine dingen die qua balans beter kunnen, maar vanaf de eerste run was ik eigenlijk al tevreden met de auto", zo laat hij weten aan F1.com.

Max Verstappen Spa-Francochamps

Foto: Red Bull Content Pool (Peter Fox / Getty Images)

Teamgenoot presteert matig

Teamgenoot van Verstappen, Sergio Pérez, kende een minder goede vrijdag op Spa-Francorchamps. De Mexicaan zette tweemaal de tiende tijd neer. Toch ziet Pérez geen problemen voor de rest van het weekend: "We hebben het niet getroffen met de omstandigheden." Hiermee doelt hij op het hydraulische probleem waarmee hij tijdens de tweede training kampte. Ook de vochtige baan heeft volgens Pérez een rol gespeeld in zijn resultaat. 

Overvloed aan gridstraffen

De Nederlander start niet als enige achteraan de grid. Naast hem hebben Charles Leclerc, Valtteri Bottas, Lando Norris, Esteban Ocon en Mick Schumacher ook straffen gekregen voor het sleutelen aan de motor. In de kwalificatie zal worden uitgemaakt wie écht achteraan start, en wie alsnog vanaf een vijftiende plek mag starten. Christian Horner, teambaas van Red Bull, vindt het een logische keuze om Verstappen in Spa van een nieuwe motor te voorzien. 

Christian Horner Belgie 2022

Foto: Red Bull Content Pool (Mark Thompson / Getty Images)

Horner legt uit dat het een strategisch gepuzzel is met de kalender. Per circuit moet bekeken worden of het tactisch is om een mogelijke straf te incasseren. Volgens de Brit is het onmogelijk om het seizoen zonder straffen uit te rijden. Tactisch gezien zijn Zandvoort, Monza, Singapore en Japan geen goede circuits in verband met inhalen op de baan. "Dan blijven er weinig opties over. Dit is een goede baan om in te halen en we vinden dat we hier snel moeten zijn, dus daarom hebben we besloten om hier van de gelegenheid gebruik te maken", zo vertelt hij.

Lees ook: Günther Steiner ziet mogelijkheden voor 2023

Lees ook: Hero or Zero: VT1 & VT2 Grand Prix van België

Lees ook: Alfa Romeo stopt na 2023 als titelsponsor Sauber

Stel je vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden