Newey versteld:"Onze dominantie overtreft alle verwachtingen"

Adrian Newey Singapore

In het Formule 1-seizoen van 2023 was het een verrassing dat de auto van Red Bull, de RB19, zo enorm goed presteerde ten opzichte van de rest. Hoewel er na de introductie van nieuwe regels voor het ground-effect in 2022 weinig veranderingen waren, wist het team uit Milton Keynes zowel het rijderskampioenschap als het constructeurskampioenschap te winnen. Adrian Newey, de zeer ervaren technisch directeur van Red Bull, liet weten dat hij zelf ook verrast was door dit succes.

Ongekende dominantie in 2023

Na de grote veranderingen in de regels omtrent het ground effect in 2022 had Adrian Newey, het brein achter de bolide bij Red Bull, verwacht dat hun voorsprong in het volgende jaar zou afnemen. Echter domineerde het team juist in 2023 op een ongekend niveau. Max Verstappen behaalde maar liefst 19 overwinningen, en Red Bull eindigde het seizoen met een indrukwekkende voorsprong van 451 punten op de tweede plaats, Mercedes. Newey reageerde op deze onverwachte wending door te zeggen: "Het is werkelijk een complete verrassing voor ons. Na de regelwijzigingen in 2022 dachten we dat onze voorsprong zou afnemen, zo niet volledig zou verdwijnen. Maar kijkende naar het dominante succes in 2023, is het duidelijk dat we onze verwachtingen hebben overtroffen. Het team heeft ongelooflijk goed gepresteerd, en het record van 19 overwinningen die Max Verstappen heeft behaald is boven alle verwachtingen. Het bewijst dat de Formule 1 altijd vol verrassingen zit,” zo laat Newey weten aan Formula1.com. Red Bull Verstappen RB19

(Foto: Red Bull contentpool, Max Verstappen in de RB19)

Creative uitdagingen in technologie

Newey deelde zijn enthousiasme over alle veranderingen in de regelgeving en technologische uitdagingen, waarbij hij benadrukte hoe deze zijn creativiteit stimuleren. Over zijn rol bij de ontwikkeling van de RB18 voor het seizoen van 2022 zei hij: "Ik geniet altijd van veranderingen in de regels, niet alleen vanwege de mogelijkheden om mazen in de wet te vinden, maar ook om de eisen van de regels te begrijpen en hoe ze de fundamentele principes van de auto lay-out beïnvloeden." Hij legde uit dat de herintroductie van het ground effect een specifieke uitdaging met zich meebracht. Het team moest snel reageren op problemen zoals het 'stuiteren' van de auto, dat niet alleen werd veroorzaakt door aerodynamica, maar ook door andere factoren zoals ophanging en stijfheid van de carrosserie. "Dit succes bewijst dat ons team in staat is om adequaat te reageren op de uitdagingen die de sport met zich meebrengt, en dat is waar onze kracht ligt."

 

Lees ook: Een frisse wind bij Visa Cash App RB

Lees ook: FIA grijpt in na vermeend vals spel in Formule E

Lees ook: McLaren is blij met inbreng nieuw personeel

 

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden