Volgens Matt Harman, technisch directeur bij Alpine, kunnen Formule 1-teams Red Bull niet verslaan door de RB19 simpelweg te kopiëren. Pierre Waché, technisch directeur bij Red Bull, is het daarmee eens.
Na het dominante seizoen van Red Bull is de verwachting dat concurrerende teams voor hun 2024-auto een voorbeeld nemen aan de RB19. Matt Harman, technisch directeur bij Alpine, denkt dat Alpine inmiddels een goed beeld heeft van wat de auto van Red Bull in 2023 zo competitief maakte. ''We denken te begrijpen wat ze doen. Er zijn een paar andere teams die ook hele interessante ontwikkelingen hebben doorgevoerd. Het gaat erom dat je probeert te begrijpen wat je zelf doet en wat anderen doen,'' aldus de Brit tegen Motorsport.com.
'Vasthouden aan wat je begrijpt is beter dan kopiëren'
Harman benadrukt dat de RB19 slechts als een inspiratiebron wordt gezien voor het team van Alpine. ''Als we andere teams simpelweg volgen en kopiëren, zullen we altijd één stap achterlopen en niet van ze winnen. We kunnen ons wel door andere teams laten inspireren, maar uiteindelijk moeten we onze eigen weg volgen.'' Pierre Waché, technisch directeur bij Red Bull, deelt die mening. ''Ik denk dat het best mogelijk is om ons te kopiëren, maar het 'hoe-aspect' is slechts een deel van het geheel,'' vertelt hij tegen Motorsport.com. ''Het belangrijkste aspect is 'waarom'. Als je de waarom-vraag niet kan beantwoorden, kan je kopiëren wat je wil, maar dan is het beter om vast te houden aan wat je volledig begrijpt. De dominantie is ook erg afhankelijk van anderen. We hebben het goed gedaan met de RB19, maar er is genoeg ruimte voor verbetering, zou ik zeggen.''
Foto: Red Bull Content Pool
'Red Bull kopieert ook wel eens iets'
Volgens Waché is het kopiëren van de ideeën van andere teams gebruikelijk in de Formule 1. ''Wij kopiëren ook wel eens iets of laten ons inspireren door iets wat we bij andere teams zien. We kopiëren dan misschien het verkeerde, maar je inspireert jezelf ook op basis van wat je bij anderen ziet. Het is een beetje een Darwin-effect binnen deze sport. Je ziet iets bij anderen, je voegt er iets aan toe en ontwikkelt vervolgens je eigen concept. Het moet wel om het begrip gaan. Als je alleen maar kopieert omwille van het kopiëren, werkt het niet. Je moet weten wat je ermee wil bereiken. Als hetgeen wat je kopieert niet bij de rest van je auto past, brengt het je nergens.''
Lees ook: Haas over vertrek Steiner: Geen zin om weer laatste te worden
Lees ook: Stella: "McLaren focust zich op dagelijkse verbeteringen en flexibiliteit"