Alpine: We kunnen porpoising aan- en uitzetten

15 mrt 2022 door Jacobine van den Berg
10-saturday-monza

Alpine zegt het porpoising probleem te hebben verbeterd. Het Franse team zou het zelfs zodanig hebben kunnen verbeteren dat ze het nu 'aan' en 'uit' kunnen zetten. Dat vertelt technisch-directeur Alan Parmane van Alpine in gesprek met The Race.

Bij de nieuwe generatie Formule 1-auto's ligt de nadruk meer op de luchtstroom onder de auto's omdat de vernieuwde reglementen de aerodynamica met grondeffect weer op de voorgrond hebben geplaatst. Dat bracht het zogenaamde 'porpoising'-probleem met zich mee tijdens de testweken voor het nieuwe seizoen. Verschillende teams hadden zichtbare problemen met hun wagens die bij hoge snelheid stuiterden.

De A522 van Alpine was een van de auto's waarvan op de camerabeelden te zien was dat er ernstige hinder van werd ondervonden. Volgens sportief directeur Alan Permane werd op de laatste dag van de tweede test in Bahrein een belangrijke vooruitgang geboekt om het probleem te begrijpen.

Esteban Ocon in de roze Alpine tweede testdag Bahrein 2022
Foto: Pirelli

Vrijwel foutloos gereden

In de laatste twee dagen van de wintertest was de auto vrijwel foutloos in het rijden en ging Alpine aan de slag met wat gedetailleerd set-up werk. "Het porpoising en stuiteren waar we het over hebben, kunnen we nu aan en uit zetten, we weten waardoor het gebeurt en wat het tegenhoudt", aldus Permane.

Hij vervolgt: "Ik weet niet zeker of we volledig weten of we het willen en of het in sommige settings sneller is of juist niet en we er toch mee moeten leven. Maar we kregen wel een aantal settings waarbij Fernando (Alonso red.) zei zo niet te kunnen racen".

Fernando ALonso op de grid tijdens Grand Prix Abu Dhabi 2021

Betere grip

Permane zegt er nu een veel betere grip op te hebben. "We hebben met van alles en nog wat gespeeld op het gebied van veerstijfheid, veren, rollbars en cambers en we hebben allerlei verschillende dingen doorgenomen. We zijn na deze laatste twee dagen beduidend beter voorbereid dan toen we uit Barcelona vertrokken."

Teams hebben verschillende oplossingen gezocht voor het porpoising van de auto. Sommige hebben vloersteunen toegevoegd, andere hebben in de vloer gesneden en weer andere hebben mechanische oplossingen geprobeerd, zoals het verhogen van de rijhoogte.

Meerdere factoren

Permane zegt ook dat de oplossing ook samenhangt met andere factoren. "Het hangt natuurlijk samen met waar de achterkant zit. Maar op onze auto zijn er ook andere factoren. Dus het is niet alleen het opheffen van de juiste hoogte, er zijn andere dingen waar we het mee af moeten gaan stemmen. We vonden twee of drie dingen die het verhielpen en door het eigenlijk erger te maken kwamen we erachter dat als we het tegenovergestelde doen, dat beter zal zijn."

Sprekend over de laatste dag van de test, voegde hij eraan toe: "We hebben het vandaag twee of drie keer gedaan, we hebben het aangezet en weer uitgezet. Dus terwijl we experimenteren en spelen en erover leren, ben ik er nog niet zeker van dat we hier kunnen zitten en zeggen: 'het is sneller om het in deze instelling te hebben, of het is langzamer om het in die instelling te hebben', maar we beginnen het meer te begrijpen."

Lees ook: Aston Martin werkt aan nieuwe AMR22

Lees ook: Lewis Hamilton: Mercedes is het beste team op de baan

Lees ook: George Russell is klaar voor zijn seizoen bij Mercedes

 

 

15 mrt 2022 door Jacobine van den Berg

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden

Stel een vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen