De intrede van Audi in de Formule 1 is te danken aan het verdwijnen van de MGU-H component van de motor. Motorsport-coördinator Allan McNisch vertelde dat als dat onderdeel bleef, de kans groot is dat ze niet zouden deelnemen.
McNisch, in gesprek met GPFans, liet weten dat het onderdeel goed is, maar niet praktisch. "Het is een op maat gemaakt onderdeel voor de Formule 1. Je ziet dat het werkt, het maakt van de hitte van de turbo energie, maar het is niet toe te passen op straatauto's."
Goed idee
Volgens McNish, zelf ook ex-Formule 1 coureur, is het een goede keuze geweest om de MGU-H weg te halen, om zo nieuwe leveranciers enthousiast te krijgen voor een (her)intrede. "Het is een goede zet geweest. Meerdere fabrikanten zijn bezig om te kijken om terug te keren of zelfs voor het eerst deel te gaan nemen aan de Formule 1."
Shaping the @F1 future together: #Audi x Sauber. The strategic partnership with the Sauber Group is the next milestone on the road to Formula 1. The Swiss squad will be competing as an Audi factory team from 2026 ⁰>> https://t.co/RbuOKZCY6J#F1 #Formula1 #news pic.twitter.com/cIcWExJ1NQ
— Audi (@AudiOfficial) October 26, 2022
Partnerschap Sauber
Halverwege 2022, in het weekend van de Belgische Grand Prix, werd bekend dat Audi de handen ineen heeft geslagen met Sauber om vanaf 2026 deel te nemen aan de Formule 1. Sterker nog, Sauber wordt een Audi-fabrieksteam. Het nieuwe motorenreglement heeft hiervoor gezorgd. Ook Ford, Porsche en Honda zouden overwegen terug te keren als motorenleverancier.
Lees ook: Kay van Berlo: Er is flink wat vooruitgang geboekt
Lees ook: Franz Tost: Overstap is goed voor Pierre Gasly
Lees ook: Dennis Hauger: We gaan voor het kampioenschap in Formule 2