Binotto legt uit waarom ze Leclerc niet naar binnen haalden

Binotto_Spanje

Mattia Binotto heeft in een interview met Sky Sports aangegeven waarom Ferrari ervoor koos om Leclerc niet naar binnen te halen tijdens de safety car. Volgens de Ferrari-teambaas had zijn team geen andere keuze. 

Na enig gesteggel onderling leek het erop dat Charles Leclerc maximaal ging profiteren van de pech van Max Verstappen. Vlak nadat Verstappen werd ingehaald door Ocon viel de Alpine stil. De safety car kwam naar buiten om ervoor te zorgen dat de auto van Ocon veilig kon worden verwijderd van de baan. Hierop werd niet gereageerd door Leclerc of zijn engineer. Sainz, Hamilton en zo'n beetje iedereen daarachter deed dat wel. Op oude harde banden was Leclerc kansloos in het duel om de overwinning.

 

Track position

Volgens Ferrari-teambaas Mattia Binotto had zijn team geen andere keuze. ''We geloven dat we niet genoeg ruimte tussen de twee auto's hadden om ze allebei te laten stoppen. We hadden dus de keuze tussen de eerste en tweede auto, dus we kozen ervoor om Carlos (Sainz red.) te laten stoppen omdat Charles (Leclerc red.) track position had en de leider van de race kon blijven. We weten niet wat de anderen hadden gedaan als we de leider naar binnen hadden gehaald. Voor ons was het duidelijk; Charles niet laten stoppen en track position houden en Carlos laten stoppen omdat dat de enige was die we konden laten stoppen.''

Zachte band

Binotto vertelt dat ze hadden verwacht dat de zachte band het niet zo goed zou doen. ''We hoopten dat er veel meer bandendegradatie zou zijn op de softs, maar dat gebeurde niet.'' Daarmee werd het voor Leclerc onmogelijk om in het gevecht te blijven met Carlos Sainz. Door dit resultaat loopt Leclerc zes punten in op Verstappen. De Nederlander is nog steeds fier kampioenschapsleider met 181 punten voor teamgenoot Pérez op 147. Leclerc sluit aan met 138 punten met Sainz als vierde op 127 punten. 

Lees ook: Leclerc en Binotto: Geen frictie tussen ons

Lees ook: Lewis Hamilton sneert naar Verstappen

Lees ook: Zeven personen gearresteerd na baaninvasie

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden

Stel een vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen