Zak Brown, CEO van McLaren, vindt dat het halve IndyCar-veld goed genoeg is om deel te nemen in de Formule 1. Hij snapt dat er regels zijn en je je daaraan moet houden maar zet wel zijn vraagtekens bij de regels zelf.
Er zijn nog een aantal stoeltjes vrij voor het Formule 1 seizoen van 2023. Ook worden er genoeg namen genoemd om die stoeltjes in te vullen. Eén van de namen die vaak werd genoemd is die van IndyCar-coureur Colton Herta. Helmut Marko zou hem graag als vervanger voor de mogelijk vertrekkende Gasly willen. Maar niet zomaar iedere coureur mag in de Formule 1 in actie komen. Een coureur heeft namelijk een superlicentie nodig, iets dat Colton Herta niet heeft. Zak Brown is het niet eens met het huidige superlicentiesysteem.
Verstappen en Räikkönen
“Ik snap heel goed dat er regels zijn en je die dan ook moet naleven. Maar ik vraag me wel af of de regels wel correct zijn.” Dat liet Zak Brown weten volgens Motorsport.com. “Het halve IndyCar-veld is goed genoeg om in de Formule 1 te rijden. Als iemand als Colton, die al meerdere IndyCar-races heeft gewonnen, niet in aanmerking komt voor een superlicentie moeten we toch eens goed naar dat systeem gaan kijken.” Brown noemt ook twee voorbeelden van topcoureurs die onder het huidige systeem hun debuut in de Formule 1 niet zo vroeg hadden kunnen maken. “Max Verstappen en Kimi Räikkönen waren niet in aanmerking gekomen voor een superlicentie. Dat zijn toch twee wereldkampioenen.”
Lees ook: Felipe Drugovich niet te spreken over Formule 2 regel
Lees ook: Nieuwe sponsordeal voor Red Bull in 2023
Lees ook: Vroegste wereldkampioenen der Formule 1