Carlos Sainz reed zichzelf tijdens de Grand Prix van Imola naar een vijfde plek, volgens hem was het een erg moeilijke race en hielpen wat problemen aan de auto niet mee.
Carlos Sainz begon de race op het Autodromo Enzo e Dino Ferrari op een prima manier. De Spanjaard kwam goed van zijn lijn af, reed naast zijn teamgenoot Leclerc richting het eerste aanrempunt, maar werd een beetje geblokkeerd door Norris, waardoor hij geen posities kon pakken. De hele eerste stint bleef Sainz op de vierde plek rijden, maar tijdens de eerste pitstops werd hij ingehaald door een undercut van Piastri. Uiteindelijk kwam de Ferrari-coureur na een toch wel moeilijke race als vijfde over de streep. "Het [de race] was erg lastig voor mij", verklaart Sainz in gesprek met F1.com.
Na afloop van de kwalificatie bleek Sainz wat problemen te hebben, iets wat vandaag misschien ook wel invloed had op de race. "Gisteren na de kwalificatie zagen we wat problemen met de auto, wat ons waarschijnlijk terug hield, ook vandaag, dus de race verliep vandaag ver van ideaal. Ik ben niet blij, want je wilt thuis [voor de fans van Ferrari] natuurlijk je sterkste weekend hebben, niet de zwakste van het seizoen. Om de een of andere reden is alles vandaag op één lijn om het heel lastig te hebben en we moeten uitzoeken waarom. Ik denk dat we het al weten, maar we moeten ervoor zorgen dat we het veranderen voor volgend Monaco", aldus de 29-jarige coureur.
You guys mean the absolute world 🙏
— Scuderia Ferrari HP (@ScuderiaFerrari) May 19, 2024
Grazie mille!!! ❤️#ImolaGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/aX5EpAY1kc
Had Ferrari de undercut van Piastri moeten pareren?
Het team van Ferrari had misschien met Sainz ervoor kunnen kiezen om de undercut van Piastri voor te zijn, dan had de Spanjaard meer kans gehad op een vierde plek. "Er zal altijd een vraagteken zijn dat we de undercut van Piastri hadden moeten beschermen, want op het einde zat de snelheid heel dichtbij elkaar tussen ons. Wie voorop reed, leek voorop te blijven rijden", vertelt de Spanjaard op de vraag of er meer in had gezeten. "We hebben geprobeerd te verlengen [met de pitstop] om te zien of we ergens van konden profiteren, maar uiteindelijk kon ik maar drie ronden langer doorrijden, dus het was het niet echt waard, maar we zullen ervan leren en verder gaan."
Lees ook: Leclerc eerste Ferrari-coureur op podium sinds Schumacher in 2006
Lees ook: Verstappen na zwaarbevochte zege: "Had laatste tien tot vijftien rondjes geen grip meer"
Lees ook: Norris weet Verstappen net niet aan te vallen voor overwinning in Imola