Daniel Ricciardo pleit voor flexibele starttijden

Daniel Ricciardo Japan

Daniel Ricciardo is voorstander van het flexibel omgaan met de starttijden van de grands prix. Dit naar aanleiding van de korte race die uiteindelijk in Japan verreden is. Volgens hem kan dit efficiënter worden aangepakt. Maar ook aan de regenbanden kan genoeg verbeterd worden.

De Grand Prix van Japan was een kwestie van lang wachten. In de eerste ronde bleek dat de baan te nat was om te racen, met Carlos Sainz die in de muur belandde. Hierna heeft de race bijna twee uur stil gelegen, een teleurstelling voor de coureurs. Meerdere coureurs geven dan ook aan dat de race eerder al hervat had kunnen worden. Uiteindelijk is er onder de klok nog een race verreden, maar dat is niet hoe de meeste coureurs het hadden willen zien. Ricciardo geeft aan dat, met flexibele starttijden, er meer uit de race gehaald had kunnen worden. En hij pleit hier dan ook voor in de toekomst.

F1 wil racen

"We willen racen", is het eerste wat Ricciardo duidelijk maakt tegenover Autosport.com. En met de extreem lange rode vlag en de weersomstandigheden die niet beter leken te worden, had de Australiër niet verwacht dat de race nog hervat zou worden: "Ik was blij dat we weer gingen racen. Ik had het niet verwacht." Zijn plan is, vooral naar aanleiding van de chaos in Japan, om flexibeler om te gaan met de starttijden van de grand prix. Vooral in de gevallen waar, zoals nu, extreme weersomstandigheden op de planning staan: "Ik weet dat het achteraf makkelijk praten is, maar we wisten dat het zou gaan regenen." Het verschuiven van de grand prix met een uurtje zou dan al een groot verschil kunnen maken. "Zelfs als je het een uur naar voren zou halen. Dan kan je twintig ronden winnen aan het begin en dan kan je er alsnog een race van maken", geeft hij als optie. 

Daniel Ricciardo Japan vrijdag

Foto: McLaren Media Centre

Niet de eerste keer 

Het is dit seizoen al twee keer eerder voorgekomen dat de race door hevige regenval niet volledig is verreden. Een weekend eerder was het in Singapore hetzelfde verhaal. Hier werd de race op voorhand al uitgesteld, waardoor de grand prix niet tot de laatste ronde verreden kon worden, maar onder de klok is geëindigd. Dit is ook het geval geweest in Monaco eerder dit seizoen. Maar buiten de regels die volgens Ricciardo kunnen worden aangepast, kan er ook gekeken worden naar de regenbanden, die niet volledig hun werk lijken te doen. Max Verstappen is voorstander van vervanging van deze banden, en is zelf dan ook al te graag beschikbaar voor eventuele testdagen hiervoor. In Japan is wel gebleken dat de full wets eigenlijk helemaal niet zo geschikt waren voor de regenachtige omstandigheden.

Lees ook: Andreas Seidl: Gevecht met Alpine wordt lastig

Lees ook: De hoogtepunten uit de loopbaan van Verstappen: Red Bull

Lees ook: Helmut Marko: Verstappen is volwassener geworden

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden