Evenals na Monaco wordt er ook na Azerbeidzjan gesproken over eventuele gevolgen voor coureurs die een rode of gele vlag veroorzaken tijdens kwalificatie. Met meerdere voorbeelden te noemen, zijn er steeds meer coureurs die zich uitspreken over het vraagstuk en roepen om penalty's.
Tijdens Q1 in Bakoe riep Alexander Albon op om Fernando Alonso "een penalty te geven" nadat de Spanjaard doorschoot bij bocht 15. "Dit is belachelijk, hij deed het de hele ronde. Hij reed expres langzaam. Hij remde zo vroeg, en hij ging gewoon van het circuit af." zei Albon over zijn boordradio nadat hij zijn tijd niet meer kon verbeteren door de kortstondige gele vlag die volgde. Uiteindelijk startte Alonso P10 terwijl Albon van de 17e plek aan zijn race begon.
Ook Verstappen kritisch
In Monaco was het Max Verstappen die zijn snelste ronde voor pole position moest afbreken door een rode vlag, nog wel door veroorzaakt door zijn teamgenoot Sergio Perez. Ook Verstappen liet na afloop weten dat een straf ontbreekt, coureurs die crashen alsnog kunnen profiteren en het een kwestie is waaraan "al enige tijd" gewerkt wordt.
In the dying seconds Perez hits the barriers at Portier and Sainz can't avoid contact#MonacoGP #F1 pic.twitter.com/EpNO9CnhBl
— Formula 1 (@F1) May 28, 2022
IndyCar stijl
Hoewel er geen officieel onderzoek is gedaan naar het Alonso-incident in Azerbeidzjan, zijn er volgens Motorsport.com wel informele gesprekken geweest met Alonso en Alpine op zondagochtend en is de discussie over een mogelijke oplossing voor het probleem aan de gang.
Mercedes teambaas Toto Wolff stelde vorig seizoen, na de crash tijdens Q3 van Leclerc in Monaco, al voor dat de Formule 1 dezelfde regel voor vlaggensituaties implementeert als IndyCar. Hoewel F1 momenteel geen straffen uitdeelt voor het veroorzaken van een rode of gele vlag tijdens de kwalificatie, worden bij IndyCar de twee beste rondetijden van een coureur verwijderd.
Lees ook: Dubbele DNF Bakoe kopzorg voor Mattia Binotto
Lees ook: F1 heeft focus op Zuid-Afrika voor terugkeer in 2023