F1 aan Tafel: Irritatie rijders over Safety Car begrijpelijk

Header liveblog 1 Bahrein

In de nieuwe aflevering van F1 aan Tafel, de wekelijkse podcast van Grand Prix Radio, praten de tafelgasten over het statement van de FIA over het commentaar van sommige rijders over de trage Safety Car. Na de Grand Prix van Australië waren onder meer Max Verstappen en Charles Leclerc kritisch op de trage Aston Martin wagen tijdens de gele vlaggen. Teambaas Frans Verschuur en coureur Bas Schothorst vinden het begrijpelijk dat de rijders over de Safety Car klagen. 

"Het is natuurlijk heel irritant als je een Safety Car-situatie hebt en de auto die voor je rijdt, rijdt te langzaam", zegt Schothorst. Hij legt uit dat het tempo van de auto enorm belangrijk is voor een coureur. Vooral omdat ze de temperatuur in de banden gelijk willen houden wat belangrijk is voor de herstart. Hij zegt dat een Safety Car eigenlijk een nieuwe start is voor alle coureurs om zo opnieuw een paar plekken te winnen. Het is daarom belangrijk dat de banden op temperatuur zijn. Met een trage Safety Car is dat dan niet mogelijk.

Verschuur vindt het statement van de FIA dat het meer over de veiligheid van de coureurs gaat dan de snelheid voor de politiek van de sport is. Hij denkt dat er eerder gezien had kunnen worden dat de Aston Martin-auto te traag is door de coureur Bernd Mayländer. Hij vindt dat Mayländer had moeten zeggen dat de auto te langzaam is. De teambaas denkt dat het probleem makkelijk is op te lossen. 

Vijf seconden langzamer

Presentator van de aflevering Jeroen Mul zegt dat de Aston Martin maar liefst vijf seconden langzamer is dan de Mercedes Safety Car. Schothorst snapt niet hoe ze precies aan die data komen, terwijl Frans Verschuur zich kan bedenken als er een standaard onderstel onder de auto zit dat er zo data beschikbaar is. Mul merkt op dat er vorig jaar met een andere soort Mercedes-auto gereden is tijdens Safety Car-situaties. Dit jaar heeft Mercedes een 'hardcore' versie van de GT-auto ingezet. Hij vindt het vreemd dat er over de Aston Martin van vorig jaar niet geklaagd werd terwijl het dezelfde auto is als dit jaar. "Misschien is de Mercedes-auto sneller geworden in plaats van de Aston Martin-auto langzamer", concludeert hij. Het probleem oplossen is simpel volgens Verschuur: "Gewoon die auto terugsturen naar Aston Martin, die pompen 200 PK bij, een ander onderstelletje en dan zijn die vijf seconden een lachertje."

Lees ook: Carlos Sainz tot 2024 bij Ferrari

Lees ook: Rechter heeft besloten: GP Miami gaat door

Lees ook: Sebastian Vettel: Imola wordt heel speciaal

 

 

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden

Stel een vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen