Mercedes-teambaas Toto Wolff maakt zich zorgen over de fysieke gesteldheid van zijn coureurs. De Mercedes W13 stuitert door porpoising zeer agressief op en neer waarop het team een osteopaat heeft ingehuurd om de rug en nek van Hamilton en Russell extra te beschermen. Een simpele oplossing blijkt er voor het team niet te zijn. Gijs van Lennep vraagt zich in F1 aan Tafel, de wekelijkse podcast van Grand Prix Radio, af of Mercedes al dan niet een compleet nieuwe auto moet bouwen.
"Het is echt een fout van Mercedes geweest," zegt de oud-Formule 1 coureur en winnaar van de 24 Uur van Le Mans. "Misschien kunnen ze niet anders dan een nieuwe auto bouwen. Ze moeten iets doen en misschien krijgen ze het voor elkaar." Van Lennep heeft er vertrouwen in dat Mercedes de problemen te boven komt: "Natuurlijk krijgen ze wel iets voor elkaar."
Hoewel in de tijd van Van Lennep de auto's nog geen stuurbekrachting hadden en de circuits gevaarlijker waren, vindt de tweevoudig Le Mans-winnaar niet dat Hamilton en co het makkelijker hebben dan toen. "Wij kregen maar de helft van de G-krachten van nu. Tegenwoordig krijgt een F1-coureur 5G op zijn hoofd, waardoor die 50 kilo weegt. Bij ons was dat maar 25 of 30 kilo. Dat scheelt enorm in nekspieren." Coureurs hebben veel betere conditie dan hij en zijn collega's uit zijn tijd, vindt Van Lennep. "Ook al deden wij het aardig goed hoor!" Michael Bleekemolen, ondernemer van RacePlanet en eveneens oud-F1 coureur, is het daar deels mee eens: "Ik heb ook wel een Senna uitgeput op de straten van Monaco zien liggen. Dat zie je tegenwoordig niet meer." Bovendien herinnert Bleekemolen zich dat na een seizoen vol met F1, F2 en F3 races zijn handen volledig onder de blaren zaten. "Vroeger was schakelen echt een ritueel. Nu ik er aan denk word ik er weer vreselijk moe van. Tegenwoordig is het gewoon een flippertje indrukken om te schakelen. Dat is veel makkelijker dan toen!"
Updates voor Mercedes en Ferrari in Miami
Dat zijn totaal andere problemen dan waar Mercedes nu mee te maken heeft. Om de porpoising op te lossen brengt Mercedes updates naar Miami, die ervoor moeten zorgen dat de wagen lager bij de grond kan rijden zonder dat hij extreem gaat stuiteren zoals pijnlijk duidelijk was in de eerste vier races van het seizoen. Ook Ferrari zegt een update mee te nemen. Deze update zal bestaan uit een low-downforce pakket. Op de straten van Miami worden namelijk topsnelheden verwacht van ruim boven de 320 km/u. Gijs van Lennep verwacht dat Ferrari alsnog "een pak op hun donder krijgt" van Red Bull. "Red Bull heeft ook gewoon een low-downforce setup, dat hebben zij ook wel verzonnen." Desalniettemin heeft het circuit van Miami ook enkele zeer krappe chicanes. Volgens Van Lennep maakt de hoeveelheid vleugel daarvoor niks uit. "Die bochten zijn zo langzaam, de vleugels generen daar helemaal geen downforce. Het draait in die chicanes om mechanische grip. En dat maakt het nog interessanter."
F1 aan Tafel, de wekelijkse podcast van Grand Prix Radio, verschijnt iedere maandagavond op je favoriete streamingplatform.
Lees ook: F1 aan Tafel kijkt uit naar GP van Miami
Lees ook: Max Verstappen rijdt in Miami met speciale helm
Lees ook: Adrian Newey zag porpoising al aankomen door nieuwe reglementen