Op maandag kwam de FIA Formule 1-commissie voor het eerst dit jaar samen in Londen. Tijdens deze bijeenkomst werd veel gesproken over de veranderingen die de sport door zal maken in 2026 met de toepassing van het vernieuwde motorreglement. Daarnaast werden er ook beslissingen gemaakt die op de korte termijn invloed hebben op de sport, zoals de opzet van de sprintweekenden, wijzigingen in het gebruik van de DRS en het aantal beschikbare motoren per coureur. Alle voorgestelde veranderingen van de Formule 1-commissie moeten nog formeel worden goedgekeurd door de FIA World Motor Sport Council.
Aanpassing in het sprintrace format
Naast dat er tijdens de bijeenkomst van de F1-commissie veel werd gesproken over de veranderingen binnen de sport in 2026, werden er knopen doorgehakt om de sport op de korte termijn te verbeteren. Een van de belangrijkste onderwerpen was het sprint weekend. Het sprint weekend, geïntroduceerd in het seizoen 2021, heeft na feedback van coureurs en teams, een nieuwe opzet gekregen voor het komende seizoen. Teams hadden het afgelopen jaar moeite met de planning van het sprint weekend en de bijbehorende parc fermé regels, die na de kwalificatie van kracht waren. De commissie heeft besloten daarom een wijziging door te voeren. In 2024 zal daarom een aanpassing worden gedaan in de planning van het weekend. Het komende seizoen zal de kwalificatie voor de sprintrace plaatsvinden op vrijdag. De kwalificatie van de race schuift hiermee door naar zaterdag. De nieuwe opzet zorgt voor een logische opbouw van het weekend waarbij de sprint kwalificatie wordt opgevolgd door de sprint en hetzelfde geldt voor kwalificatie en de race op zondag. Wat de besluiten zijn van de FIA rondom de parc fermé-regels is nog niet bekend.
DRS mag eerder open en een extra motor per coureur
Het afgelopen seizoen was opvallend door de dominante prestaties van Max Verstappen, die vaak in de eerste ronden van de race een aanzienlijke voorsprong op zijn concurrenten kon opbouwen. Om de races spannender te maken vanaf de start, heeft de F1-commissie besloten om een verandering door te voeren in de regels omtrent het gebruik van DRS. Dit jaar zal de DRS al na één ronde kunnen worden geactiveerd, in plaats van de gebruikelijke twee ronden. Deze aanpassing heeft als doel ervoor te zorgen dat coureurs bij de start van de race dichter bij elkaar blijven, wat voor meer actie op de baan moet gaan zorgen. Daarnaast mogen de coureurs in 2024 en 2025 vier motoren gebruiken. Pas bij het gebruik van een vijfde exemplaar zal een gridstraf worden opgelegd. Hoewel deze wijzigingen zijn besproken en vastgelegd door de F1-commissie, moeten alle punten nog formeel worden goedgekeurd door de FIA World Motor Sport Council.
Formula 1 Commission Meeting 05.02.2024 - Media Statementhttps://t.co/D5Jd4FFAFK
— FIA (@fia) February 5, 2024
Lees ook: Alexander Albon: “Focus ligt nu op 2024”
Lees ook: Stake F1 Team onthult nieuwe bolide
Lees ook: Williams onthult FW46 bij presentatie in New York