De F1 Commissie heeft tijdens een vergadering in Abu Dhabi ingestemd met een verandering van het sprintformat in 2024. Er zijn ook beslissingen genomen over het gebruik van bandenwarmers, het koelen van coureurs in warme omstandigheden en het ontwikkelen van een nieuwe auto voor 2026.
In Abu Dhabi kwamen leden van de F1 Commissie vandaag voor de laatste keer dit jaar bij elkaar. De F1 Commissie, bestaande uit teambazen en F1-bazen, bespraken belangrijke aanpassingen voor volgend jaar. De besproken aanpassingen gaan voornamelijk om de organisatie van de sprintweekenden, het gebruik van bandenwarmers en de ontwikkeling van de nieuwe generatie auto's.
Vernieuwd sprintformat
Coureurs en teams hebben al langere tijd kritiek op de huidige organisatie van sprintweekenden. Max Verstappen heeft dit jaar meerdere keren aangegeven dat hij vindt dat sprintweekenden de raceweekenden voorspelbaar maken. ''Als ik als fan zou kijken zou ik gewoon teleurgesteld zijn, want je weet voor de race al hoe het ervoor staat. Het neemt de magie weg van wakker worden op een zondagochtend of zondagmiddag en niet weten welke auto het snelste gaat zijn in de race,'' liet de Nederlander onlangs weten in een persconferentie van de FIA.
De F1 Commissie is akkoord gegaan met een aanpassing van het sprintformat in 2024. De F1 Commissie vindt dat de sprintactiviteiten beter gescheiden moeten worden van de sessies voor de Grand Prix. Er wordt nagedacht over een reversed grid (waarbij coureurs starten in omgekeerde volgorde van de stand in het wereldkampioenschap) of een aangepast tijdschema. Er wordt bijvoorbeeld nagedacht over een sprintkwalificatie op vrijdagmiddag, waarbij de kwalificatie voor de Grand Prix op zaterdagochtend zal worden gehouden, voorafgaand aan de sprintrace op zaterdagmiddag. Een concreet voorstel van het vernieuwde format zal tijdens de eerste bijeenkomst van 2024 gepresenteerd worden aan de teams.
Koeling van coureurs bij extreme hitte
De FIA zal ook gaan kijken naar oplossingen voor extreme hitte. Naar aanleiding van de extreme temperaturen tijdens de Grand Prix van Qatar heeft de F1 Commissie goedkeuring gegeven om een zogeheten scoop in de auto te plaatsen om de koeling van de bestuurder te verbeteren. Concrete voorbeelden van oplossingen zijn er verder nog niet, maar er wordt gekeken naar aanvullende koelmogelijkheden voor extremere omstandigheden. Na de Grand Prix van Qatar kwamen meerdere coureurs uitgedroogd en oververmoeid uit de auto, iets wat de FIA in de toekomst graag wil voorkomen.
Dit bericht op Instagram bekijken
Bandenwarmers worden niet verboden
In 2024 zou een verbod op het gebruik van bandenwarmers besproken worden. Het verbod werd al eens uitgesteld naar 2025, maar lijkt nu definitief van de baan. De F1 Commissie vindt dat de ontwikkeling van de toekomstige Pirelli-banden voornamelijk gericht moet zijn op problemen als oververhitting of onvolledige 'raceability' van de banden. Daarom is besloten om de bandenwarmers niet te verbieden zoals vanaf 2025 eigenlijk de bedoeling was. Er is ook besloten dat de Formule 1 vast zal houden aan de standaard dertien set banden per auto per raceweekend.
Ontwikkeling toekomstige auto
De F1 Commissie heeft tenslotte ook nog een uitspraak gedaan over de ontwikkeling van de toekomstige auto. De Formule 1 stapt vanaf 2026 over op een nieuw technisch en motorisch reglement en introduceert een nieuwe generatie auto's. Om te voorkomen dat teams jaren vooruit gaan werken en zo een oneerlijke voorsprong ontwikkelen, heeft de F1 Commissie besloten dat er pas vanaf 1 januari 2025 aan de auto voor 2026 gewerkt mag worden.
Lees ook: Charles Leclerc snelste in tweede vrije training in Abu Dhabi
Lees ook: Red Bull-junior Iwasa rijdt Young Driver Test voor AlphaTauri
Lees ook: AlphaTauri kondigt grootschalige rebranding aan voor 2024