AlphaTauri kondigt grootschalige rebranding aan voor 2024

door Nick Steenhuis
18-sunday-lasvegas-2023-AT

Het Formule 1-team van AlphaTauri zal voor het seizoen 2024 een enorme metamorfose ondergaan. Het team heeft zijn plannen afgerond en zal overstappen op een nieuwe identiteit, die ook gepaard gaat met een nieuwe naam voor het team. AlphaTauri is klaar om de nieuwe teamnaam bekend te gaan maken, nu twee in Amerika gevestigde sponsoren zich bij het team hebben gevoegd.

Eerder dit jaar werd bekend dat de organisatie van het AlphaTauri F1-team compleet op de schop zou gaan. Er waren namelijk geruchten dat Red Bull, de eigenaar van het Formule 1-team van AlphaTauri, het zusterteam wilde gaan verkopen. Uiteindelijk werd besloten om hiervan af te zien, ondanks meerdere enorme aanbiedingen van onder andere Amerikaanse partijen. 

De organisatie van het AlphaTauri, het Italiaanse team dat vroeger onder de naam Torro Rosso door het leven ging, veranderde de teamnaam in 2020 in AlphaTauri, de naam van een kledingmerk dat eigendom is van Red Bull. Hierdoor nam het team uit Faenza de laatste jaren steeds wat meer afstand van Red Bull Racing. Echter wil AlphaTauri zich niet meer commiteren aan een merknaam en het team is nu dan ook op zoek naar een nieuwe teamnaam voor een herlancering in 2024. Het team wil namelijk weer terugkeren naar een meer kenmerkende naam als Torro Rosso. Dit omdat AlphaTauri weer meer toenadering zoekt tot Red Bull Racing. Er gaan daarom ook geruchten rond dat het team 'Racing Bulls' gaat heten.

Peter Bayer

Foto: Red Bull Content Pool/AlphaTauri

Twee in Amerika gevestigde sponsoren voegen zich bij AlphaTauri

Tijdens het Grand Prix-weekend in Las Vegas hebben de Oostenrijkse team-CEO van AlphaTauri, Peter Bayer, en zijn collega's uit Faenza de laatste hand aan de plannen gelegd. Hierdoor zijn de namen van de twee nieuwe in de VS gevestigde sponsoren nu ook in de officiële teamtitel opgenomen. Daarnaast is er besloten hoe en wanneer de nieuwe look van het team zal worden gelanceerd. Met het bekendmaken van deze nieuwe identiteit zal het team ook aan een deadline vastzitten, want begin volgende maand publiceert de FIA namelijk al de nieuwe FIA-deelnemerslijst, en daarvoor moet het team haar nieuwe naam en identiteit bekend hebben gemaakt. 

Bayer legt tegenover Motorsport.com uit wat er allemaal zal veranderen bij het team, maar mag de naam nog niet verklappen. "De identiteit zal kenmerkend zijn. De identiteit is wat Torro Rosso zou zijn geweest en komt weer dichter bij de Red Bull-familie. We zullen de bedrijfsnaam veranderen, de identiteit veranderen, het logo veranderen, alles veranderen. Het is een complete herlancering, een complete rebranding. De naam van het team, de identiteit, is bepaald door de aandeelhouders. En ik moet het bij me dragen, maar mag het niet delen, wat erg moeilijk is", zo verklaart de Oostenrijker. 

Verder zei Bayer dat de aanwezigheid van Drive to Survive-ster Daniel Ricciardo erg geholpen heeft bij het aantrekken van de nieuwe Amerikaanse steun. "We zitten in een goed traject", zo vertelt Bayer. "En omdat we een goede tractie in de VS hebben op dit moment, hebben we deze twee bedrijven gevonden die elkaar leuk vinden. We hebben een zeer goede ontmoeting gehad met deze twee grote nieuwe partners. En ze begrepen elkaar goed en vermengden zich onmiddellijk met elkaar. We hebben het gehad over alles wat we moeten doen en regelen, en ze [de nieuwe Amerikaanse sponsoren, red] hadden enorm veel ideeën. Ze begonnen zo veel te brainstormen dat ik er zelfs bang van werd! Ze denken groot, groter dan we waarschijnlijk hadden kunnen denken."

 

Lees ook: Jeroen Bleekemolen blikt vooruit op Grand Prix van Abu Dhabi

Lees ook: Fittipaldi en bearman rijden Young Driver Test voor Haas

Lees ook: Christian Horner blij na eerste 1-2 finish voor Red Bull in coureurskampioenschap

door Nick Steenhuis

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden