Ferrari-teambaas Mattia Binotto denkt dat de extra windtunneltijd, die zijn team heeft ten opzichte van Mercedes en Red Bull, ongeveer een tiende per ronde gaat opleveren.
Sinds vorig jaar werkt de Formule 1 met een windtunnelbeperking in de hoop dat het veld als geheel dichter bij elkaar komt. De windtunneltijd wordt berekend aan de hand van de stand van het kampioenschap. Voor de eerste zes maanden van 2021 keek men naar de uitslag van het constructeurskampioenschap van 2020 en voor de laatste zes maanden van 2021 werd er gekeken naar de stand van het constructeurskampioenschap per 31 juni 2021.
Voordeel
Ferrari beleefde een waardeloos 2020, met slechts een zesde plaats in het constructeurskampioenschap en stond halverwege 2021 vierde in de stand en dat betekent dus dat Ferrari de windtunnel langer mag gebruiken dan Mercedes en Red Bull. Toto Wolff denkt dat dit een groot voordeel kan zijn en voorspelt dat het Ferrari ongeveer tussen de twee en drie tienden per ronde gaat opleveren. Teambaas Mattia Binotto denkt dat dat iets minder is. "Het is een tiende waard als je je tijd efficiënt gebruikt", liet de in Zwitserland geboren Italiaan weten aan RaceFans.
Underdog
Mercedes probeerde Ferrari ook de favorietenrol toe te schuiven na de eerste testweek, waarin Ferrari veel meters kon maken, maar Binotto tempert de verwachtingen. "2022 is een goede kans voor ons, maar ik denk niet dat we het sterkste team zijn. We zijn een outsider en niet de favoriet", aldus de Ferrari-teambaas.
Lees ook: Jérez wil Rusland vervangen
Lees ook: Mercedes onthult nieuw design voor safety cars
Lees ook: Horner ziet geen financieel voordeel in sprintrace