De Grand Prix van China voor volgend seizoen is nu al een vraagteken meldt Auto, Motor und Sport. Het Aziatische land heeft nog heel strenge coronaregels waar de Formule 1-wereld problemen mee heeft.
In China wordt een streng coronabeleid uitgevoerd door de regering aldaar. Het land wil koste wat kost voor 0 besmettingen gaan en zet daar alle middelen voor in. Lockdowns zijn daar nog aan de orde van de dag. Ook eventuele bezoekers van de race zouden veel obstakels moeten overwinnen, waaronder verschillende PCR-tests. Buitenlandse fans moeten zich minimaal drie keer laten testen en moeten bij het binnentreden van China tien dagen in quarantaine. De FOM ziet dit als een probleem. Zij willen zo min mogelijk obstakels voor het publiek.
Problemen
De teams in de Formule 1 hebben ook al hun vraagtekens gezet om na drie jaar terug te keren in Shanghai. Naar China vliegen is nog een probleem, vanuit Londen en Frankfurt vliegen drie keer per week toestellen naar Shanghai. Daarnaast zitten de Formule 1-teams niet te wachten op een terugkeer, uit angst voor besmettingen. Ook ligt de race tussen de races in Australië en Azerbeidzjan in en kunnen de kosten voor de logistiek hoog worden. Zeker gezien de budgetcap zou een afzegging de teams niet slecht uitkomen.
Poging race in herfst
De FIA heeft dit probleem al aan voelen komen en wilde de race doorzetten naar de herfst om zo te zien of er dan minder strenge coronaregels zijn. Door de volle kalender van volgend seizoen lukte dat niet, waardoor op 16 april de Chinese Grand Prix op de kalender staat. Mocht de race in Shanghai gecanceld worden, dan zou het kunnen dat Azerbeidzjan die dag op de rol staat. Daardoor zou de double header Miami-Bakoe uit elkaar getrokken worden en zit daar nog één weekend tussen.
Lees ook: Mercedes gaat voor P2 in constructeurskampioenschap