Graham Rahal en Kyffin Simpson krijgen beiden een gridstraf van zes plaatsen voor de IndyCar-race in Detroit. Beide coureurs hebben al hun vijfde motor gepakt in de eerste zes races.
Deze vijfde Honda-motor zorgt ervoor dat beide coureurs een gridstraf van zes plaatsen krijgen. Omdat de motorlease- en gebruiksregels van de Amerikaanse raceklasse vereisen dat elke inzending vier motoren krijgt voor maximaal 10.000 mijl (iets meer dan 16.000 kilometer) aan competitie per seizoen, wordt de noodzaak om naar een vijfde motor (of meer) te gaan behandeld als een overtreding van de IndyCar-regels. Verder gaan dan de vier motoren wordt volgens de reglementen beschouwd als een “niet-goedgekeurde motorwissel” en gaat gepaard met een gridstraf van zes posities voor de coureur. Zodra de vijfde motor is geïnstalleerd en de eerste vier motoren niet voldaan hebben aan de 10.000 mijl aan competitie per seizoen, komt deze coureur niet langer in aanmerking om punten te scoren voor de motorleverancier in het fabrikantenkampioenschap. Dit geldt dus vanaf nu ook voor Simpson (Chip Ganassi Racing) en Rahal (Rahal Letterman Lanigan Racing).
Zij besloten om na de Indy 500, de vorige IndyCar-race, hun vijfde motor te pakken. Volgens de reglementen moet je dan voor de volgende race een gridstraf krijgen. Op stratencircuits en road courses levert dat een gridstraf op van zes plaatsen, terwijl coureurs op ovals negen plaatsen teruggezet zouden worden. Het circuit in Detroit, waarop dit weekend dus geracet wordt, is een stratencircuit en dus ontvangen beide coureurs een gridstraf van zes plaatsen.
Problemen met Honda-motoren
Straffen voor het gebruik van te veel motoren zijn niet ongebruikelijk in de IndyCar Series, maar deze worden meestal pas later in het jaar uitgedeeld. Voor Graham Rahal (Rahal Letterman Lanigan Racing) en Kyffin Simpson (Chip Ganassi Racing) is het al de vijfde Honda-motor die ze pakken in 2024, terwijl de race in Detroit pas de zesde race op de kalender - die bestaat uit zeventien races - is.
De laatste tijd zijn er namelijk veel problemen met de Honda-motoren. Zo vielen er tijdens de Indy 500 drie coureurs uit nadat hun Honda-motor het begaf (Rosenqvist, Legge en Armstrong) en had Rahal motorproblemen tijdens de vrije trainingen in aanloop naar de Indy GP op de road course van de Indianapolis Motor Speedway. Met nog twaalf races te gaan (inclusief de GP van Detroit) is de kans daarom ook groot dat beide coureurs de rest van het seizoen nog meerdere gridstraffen zullen gaan krijgen.
Lees ook: F1-coureurs eisen verandering na saaiste race ooit
Lees ook: Hoe Alonso dacht dat hij tiende was gefinisht in Monaco
Lees ook: F1 wil grotere verschillen tussen livery's in 2025