Haas F1 Team reist met twee verschillende auto?s af naar Las Vegas

Beide haas coureurs, Brazilië, 2023

Het team van Haas heeft recent een andere richting ingeslagen met een upgrade pakket dat voor het eerst te zien was tijdens de Amerikaanse Grand Prix. Hoewel dit heeft geleid tot sterke startposities in het middenveld van de grid, ondervinden de auto's nog steeds moeilijkheden met de banden tijdens de races, wat vaak resulteert in een finishpositie buiten de punten.

Coureur specifieke aerodynamica

Guenther Steiner, de teambaas, legde tegenover Motorsport.com uit dat de beslissing om beide versies van de auto te gebruiken voortkomt uit de individuele voorkeuren van de coureurs. Met nog twee races te gaan en niets te verliezen, wilden ze de coureurs in een zo comfortabel mogelijke positie plaatsen, zodat ze gelukkig zijn met de auto die ze krijgen.

Steiner benadrukte ook de specifieke uitdagingen van het nachtevenement "Het is een combinatie van temperatuur en ruwheid van het asfalt, maar ik denk niet dat de bandendegradatie voor ons veel erger kan worden dan in Brazilië. Op donderdag, tijdens de training, zullen we de oppervlakte van de banden, het circuit en de temperatuur moeten leren kennen en dan zullen we meer weten", zo vertelt Steiner tegenover Motorsport.com

Guenther Steiner, Mexico, 2023

(Haas F1 Media)

Uitdagingen met de banden

Het grootste probleem tijdens races, volgens Steiner, is de oververhitting van het bandenoppervlak als gevolg van vele glijden wat de auto doet. Hij benadrukte de noodzaak om dit voor 2024 op te lossen en sprak over het belang van het behalen van resultaten in plaats van continu te blijven leren over de auto.

"We leren wat niet werkt, maar ik denk dat we het moeten oplossen," vertelde Steiner aan Motorsport.com na de Grand Prix van Brazilië. "We weten wat we nodig hebben qua aerodynamica, maar we moeten het nog maken, natuurlijk. We gaan de goede kant op in de windtunnel en voor volgend jaar zullen we dit oplossen. Op dit moment hebben we geen groot probleem meer met de karkastemperatuur, het is nu gewoon het glijden wat de auto doet en de oppervlakte-oververhitting. Je leert beetje bij beetje, maar we kunnen niet blijven leren, we moeten eerlijk gezegd resultaten behalen. In ieder geval zijn we iets aan het doen, omdat de andere auto gewoon niet werkte." 

 

Lees ook: Lando Norris: McLaren heeft veel in petto voor volgend jaar

Lees ook: Drugovich blijft reserve bij Aston Martin: Misschien word ik dan ooit een echte Formule 1-coureur

Lees ook: Brawn F1: rekende niet op lage tempraturen in Las Vegas

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden