
Coureurs die hun auto in de muur prakken, opvallende boordradio’s en teams die er verrassend snelle rondjes uitpersen; een raceweekend heeft over het algemeen flink wat in petto. Wie verbaast er en wie stelt er juist teleur? In de rubriek Hero or Zero zet Grand Prix Radio de sterkste en zwakste prestaties voor je op een rijtje. Met in deze aflevering de race voor de Grand Prix van Japan, met de wereldtitel voor Max Verstappen, een knappe wederopstandig van Vettel en het totale falen van de wedstrijdleiding.
Hero
Max Verstappen
Mensen wat wordt het saai, om telkens bij de Hero Max Verstappen te noemen. Toch kunnen we er simpelweg niet omheen. De Nederlander was in de race oppermachtig en hield met gemak Charles Leclerc achter zich. Een voorsprong van ruim 27 seconden bezorgde Verstappen de race. Als klap op de vuurpijl ging, na wat gesteggel, de wereldtitel in de handen van de nu tweevoudig wereldkampioen. Nu bijft het daar ook niet bij, want voor de camera's van Viaplay liet de Nederlander weten hongerig te zijn om alsnog te vechten voor de records. Hij kan nog de meeste overwinningen behalen in een seizoen, de concurrentie kan de borst nat maken.
Number ☝️ He's done it again 👑 pic.twitter.com/KMdnSDjzh5
— Oracle Red Bull Racing (@redbullracing) October 9, 2022
Sebastian Vettel
In een seizoen waar het vaak van kwaad naar erger ging voor Sebastian Vettel, kwam de Duitser in Japan bijna letterlijk of figuurlijk boven komt drijven. In de eerste ronde ging Vettel nog een keertje het grind in, maar uiteindelijk pakte de meervoudig kampioen een knappe zesde plaats. Sowieso zat de Duitser heerlijk in zijn mojo in Suzuka. Vettel kwalificeerde zich prima in de top-10 en na een knappe inhaalrace landde de Duitser ternauwernood op plek zes. Voor het eerst kregen we het gevoel dat Vettel in deze vorm wel echt gemist gaat worden volgend seizoen.
Zero
Wedstrijdleiding
Het was niet bepaald de dag waarop de wedstrijdleiding met tevredenheid zou terugkijken. De start was drijfnat, de rode vlag kwam na de crash van Sainz eruit en daarna was het uren aanmodderen tot een herstart. Het had wat velen betreft eerder kunnen gebeuren, zeker met het gegeven dat de full wets nauwelijks gebruikt zijn. Daarnaast, tijdens de rode vlag situatie kwam ineens een tractor de baan op. Laat nou net een aanvaring met een tractor met een coureur in natte omstandigheden op Suzuka een leven gekost hebben, die van Jules Bianchi. Pierre Gasly was met reden zwaar over de zeik, met hem meerdere boze coureurs. Het moet beter en dit moet goed geëvalueerd worden.
How can we make it clear that we never want to see a crane on track?
— Sergio Pérez (@SChecoPerez) October 9, 2022
We lost Jules because of that mistake.
What happened today is totally unacceptable!!!!!
I hope this is the last time ever I see a crane on track!
Wtf. How’s this happened!? We lost a life in this situation years ago. We risk our lives, especially in conditions like this. We wanna race. But this… Unacceptable.
— Lando Norris (@LandoNorris) October 9, 2022
Ferrari-coureurs
Alles leuk en aardig, maar beide Ferrari-coureurs hebben het weggegooid vandaag. Carlos Sainz, één van de toch op papier betere coureurs, knalde de bandenstapels in als enige van de startende coureurs in het begin. Dat kan met aquaplanning sneller dan normaal, maar als topcoureur is het wel opvallend. Charles Leclerc leek op weg naar een tweede plek, maar door een foutje voor de laatste chicane gooide de Monegask plek twee weg. Niet alleen dat, mocht Leclerc nog ergens de hoop hebben gehad op de titel was ook die als sneeuw voor de zon verdwenen. Sterker, plek twee is overgenomen door Sergio Pérez. Alle zeilen moeten bij worden gezet, anders wordt het een 1-2 voor Red Bull.
Lees ook: Carlos Sainz over crash: Kon niets zien
Lees ook: Lando Norris: Een punt is beter dan niks
Lees ook: Charles Leclerc verliest vlak na race P2