Speciaal voor Grand Prix Radio blikt Ho-Pin Tung vooruit op de Grote Prijs van Turkije, waar dit weekend voor het eerst sinds 2011 weer gereden wordt. Ho-Pin Tung kijkt uit naar het uitdagende circuit en ziet Mercedes weer als favoriet.
Het circuit is wat mij betreft een van de mooiste van de hand van Hermann Tilke, de circuitontwerper die aan het begin van deze eeuw vele circuits heeft ontworpen. Net als Portimao en Imola heb je hier weer veel hoogteverschillen, lange rechte stukken waar inhalen mogelijk is en qua bochten zit eigenlijk alles er ook wel in. Langzame, krappe hairpins en natuurlijk die supersnelle bocht 8, die vier keer doordraait. Door de enorme grip van de hedendaagse Formule 1 auto's niet meer zo uitdagend als vroeger, want hij is nu gemakkelijk vol gas, maar nog steeds erg zwaar voor de rechtervoorband.
Tekst gaat verder onder deze video.
“Er zijn veel remzones waar de baan naar beneden gaat, dus daar zullen we regelmatig een blokkerend voorwiel zien of coureurs die net wat te laat remmen en doorschieten. Een uitdagend circuit dus, maar hij wordt zeer weinig gebruikt en is recentelijk ook opnieuw geasfalteerd. Meestal betekent dat dat de baan behoorlijk glad zal zijn. Kijk maar naar Portimao, het was daar ook spekglad, maar dat kwam voornamelijk omdat Pirelli de drie hardste compounds had meegenomen en die niet goed samen gingen met het nieuwe asfalt. In de European Le Mans series, de week na de Formule 1, waren de rondetijden veel sneller dan daarvoor en sprak men juist over de enorme grip die de baan had.”
“Voor Istanbul neemt Pirelli wederom de drie hardste compounds mee, dus het zal even afwachten zijn of de teams en coureurs de banden nu wel goed werkend weten te krijgen. Mercedes reist natuurlijk weer als favoriet naar het circuit af. Na het ijzersterke optreden van Max Verstappen in Imola, dat helaas niet beloond werd, denk ik dat hij iets minder zal uitkijken naar Istanbul. Ik denk dat hij in de kwalificatie nog een behoorlijke kluif zal hebben aan de Renaults en Racing Points, maar qua bandenmanagement en race pace zal hij zijn pijlen ongetwijfeld weer op een podium hebben gezet. Hij zal op het vinkentouw zitten om te profiteren van een wedstrijdsituatie of een fout van een van de Mercedessen.”
De volledige audio-update van Ho-Pin Tung is te beluisteren op Grand Prix Radio