Dit weekend gaat de Formule 1 voor het eerst racen op het circuit Autódromo Internacional do Algarve. Voor Grand Prix Radio blikt Ho-Pin Tung vooruit op de Grand Prix van Portugal.
''Na een absentie van 24 jaar keert de Formule 1 terug naar Portugal'', begint Tung. ''Niet zoals toen op het circuit van Estoril, maar dus op Portimão. Er is in de tussentijd wel getest, ook op dit circuit, en van de huidige grid waren eigenlijk alleen Hamilton en Raikkonen bij die test aanwezig. Die data is echter niet zo relevant meer, omdat de auto’s enorm veel sneller zijn geworden. Veel coureurs kennen het circuit wel vanuit andere raceklasses en hebben natuurlijk ook hun eigen manier van voorbereiden op een nieuw circuit.''
Door de snelle bochten en de enorme hoogteverschillen, vindt Ho-Pin het een spectaculair circuit en hij weet zeker dat de coureurs ernaar zullen uitkijken om er te gaan racen.
''Het circuit zelf kun je gerust spectaculair noemen. Ik weet dan ook wel zeker dat de coureurs ernaar uit zullen kijken om er te gaan rijden. Het circuit doet mij een beetje denken aan het Circuit of the Americas in Austin. Een brede baan met enorme hoogteverschillen, snelle bochten en het circuit is mooi glooiend. Pirelli neemt de drie hardste bandencompounds mee naar Portugal. Dat is vooral om de band te beschermen tegen de grote krachten van de snelle bochten. Speciale aandacht trouwens voor het middelste gedeelte van de baan. De televisiebeelden zullen namelijk niet goed weergeven hoe steil het naar beneden gaat naar bocht 9. Daarna is het vol gas door bocht 10 en dan weer steil en blind omhoog richting bocht 11.''
Ho-Pin heeft in het verleden getest op het circuit en er onlangs met een Formule E-auto gereden. Het circuit was toen erg hobbelig en coureurs zullen last gaan krijgen van de windvlagen.
''Ik heb er zelf een aantal jaar geleden een keer getest en recentelijk met de Formule E-auto van Jaguar gereden. Het circuit was toen erg hobbelig. Vooral bij het uitkomen van de laatste bocht. Maar het is onlangs volledige opnieuw geasfalteerd en hopelijk is dat nu verholpen. Het zal een stuk warmer zijn dan tijdens de vorige race op de Nürburgring, Maar door de ligging van het circuit heb je wel last van windvlagen. Iets waar de huidige auto’s erg gevoelig voor zijn. Dus daar zullen we de coureurs en de engineers erg over gaan horen op de radio.''
De volledige audio-update van Ho-Pin Tung is te beluisteren op Grand Prix Radio