Hoewel het 2025-seizoen nog niet eens is begonnen, tellen Red Bull en Ford de dagen al af naar hun gezamenlijke debuut in 2026. Toch is Christian Horner realistisch. De teambaas van Red Bull Racing ziet enorme kansen, maar ook flinke obstakels met de nieuwe motorreglementen.
In 2026 verandert de Formule 1 ingrijpend, met name op het gebied van de powertrain. De hybride motoren krijgen meer elektrische power, de verbrandingsmotoren moeten draaien op synthetische brandstoffen en teams mogen fors minder brandstof verbruiken. Voor Red Bull Powertrains en de in 2026 gloednieuwe partner Ford is dat een enorme uitdaging. ''De samenwerking met Ford is fantastisch'', zegt Horner tegenover Motorsport.com. ''We missen misschien de ervaring van Ferrari of Mercedes, maar Ford breng ookt veel kennis met zich mee. Dit is een compleet nieuw project en we zijn ons ervan bewust hoe groot deze klus is.''
De balans tussen elektrisch en verbranding wordt dus compleet opgeschud. Momenteel levert de benzinemotor 80% van het vermogen, maar in 2026 moet dat naar een 50/50-verhouding. Dat betekent een verdriedubbeling van de kracht uit de MGU-K, de elektromotor die energie terugwint en hergebruikt. ''Het is een andere manier van racen, maar we omarmen de uitdaging'', aldus Horner.
View this post on Instagram
Brandstof als gamechanger
Een cruciale factor wordt de nieuwe brandstof. Teams moeten overstappen op 100% synthetische brandstoffen, wat niet alleen duurzaam is, maar ook een enorme impact heeft op motorprestaties. ''Wie de efficiëntste motor-brandstofcombinatie heeft, wint races. Gelukkig kunnen we al veel simuleren en ik denk dat we er goed voorstaan.''
Grootste uitdaging sinds 2005
Sinds Red Bull Racing in 2005 de Formule 1 betrad, heeft het team veel overwonnen. Maar volgens Horner is de switch naar de 2026-regels de grootste test tot nu toe. ''Dit is zonder twijfel onze grootste uitdaging in 21 jaar F1, maar we hebben geweldige partners, een geweldig team en de beste mensen in de sport. Ik ben er trots op dat de Ford-badge vanaf 2026 op onze auto staat.''
Lees ook: Oscar Piastri zelfverzekerd: ''Ik kan dit jaar wereldkampioen worden''
Lees ook: De top 3 beste races van Max Verstappen in 2024
Lees ook: Carlos Sainz: ''Niets zou me trotser maken dan met Williams op het podium finishen''