Christian Horner is fel tegen de nieuwe regels die vanaf 2023 in moeten gaan over het tegengaan van porpoising. Volgens de Britse teambaas zou er één team in het bijzonder gaan profiteren.
De FIA heeft voor 2023 de grootste aanpassingen in het reglement omtrent de porpoising voorgesteld, waar onder andere de vloerranden onder de auto's verhoogd moeten worden. "Hiervoor is ongelooflijk veel gelobbyd en één bepaald team gaat hier enorm van profiteren", vertelde Horner, doelend op Mercedes, aan Motorsport.com.
Rijhoogte
Volgens de regels zouden de auto's omhoog moeten, wat volgens Horner een aparte keuze is van de FIA. Volgens de teambaas van Red Bull zouden de teams die met porpoising kampen zelf hun hoogte moeten aanpassen. "Het is de omgekeerde wereld. Wij hebben het hele seizoen nog geen problemen gehad, één team wel. Dan moeten zij maar hun wagen aanpassen. Bovendien verwacht ik met de slimme engineers van tegenwoordig dat de auto's volgend jaar überhaupt niet meer zo stuiteren."
Vanaf Spa
De FIA heeft aangegeven dat er vanaf Spa al strengere regels zijn. Vanaf die race wordt er strenger op de flexibele vloeren gecontroleerd en ook de meebewegende skid blocks worden vebroden. Er gaan verhalen rond dat dat negatieve gevolgen heet voor Red Bull, maar volgens de Brit treffen die zijn team niet. "Vanaf Spa gebeurd er weinig, maar vanaf 2023 dus wel."
Lees ook: Hero or Zero: Grand Prix van Frankrijk VT1 & VT2
Lees ook: Carlos Sainz sluit vrijdag op Paul Ricard als snelste af
Lees ook: Carlos Sainz zeker tien plekken straf voor GP Frankrijk