Jonathan Wheatley: Openbaar maken FIA-radio grote fout

door Jacobine van den Berg
10-saturday-monza

Jonathan Wheatley, teammanager bij Red Bull Racing, vindt dat Michael Masi een zeer capabele wedstrijdleider is. Wheatley ziet dat het moeilijk is om de schoenen van de overleden Charlie Whiting te vullen. Bovendien zag hij dat de taak van Masi lastig werd door de open communicatie tussen de teambazen en de wedstrijdleiding. Daarnaast hoopt Wheatley dat deze gesprekken niet meer uitgezonden zullen worden op televisie.

De beslissingen die Masi afgelopen seizoen nam, waren in sommige gevallen zeer controversieel. Wheatley zag dat de wedstrijdleider het niet makkelijk had gedurende het jaar. "Masi is wel degelijk een talent, maar hij is wel heel erg snel voor de leeuwen gegooid', zegt de Brit bij The Jack Threlfall Show. 'We hopen dat hij ooit de schoenen van Charlie Whiting kan vullen. Charlie was een goede vriend van mij en hij heeft een onwijs groot gat achtergelaten bij de FIA."

De teammanager steunt Masi dan ook. De rol van de Australiër binnen de sport zorgt voor veel vraagtekens na de race in Abu Dhabi. "We hebben Michael na zijn promotie altijd gesteund en dat zullen we blijven doen", vervolgt Wheatley. "Hij steunt daarbij ook altijd de teams, dus we werken echt wel goed samen. Het is ook gewoon een aardige man die echt geen scherp randje heeft. Hij luistert altijd en doet keihard zijn best."

Lewis Hamilton en Max Verstappen tijdens race Grand Prix Abu Dhabi 2021

Duidelijke regels

De teammanager ziet dan ook een lastige rol voor de wedstrijdleider en de stewards. Het begint volgens hem al bij de regels van de Formule 1. "Het zou geweldig zijn om duidelijke regels te hebben binnen de Formule 1. We hebben nu wel de filosofie dat we de coureurs moeten laten racen, maar dat is slechts een filosofie." De beslissingen van de wedstrijdleiding in Brazilië en Abu Dhabi vielen onder het mom van 'let them race'. Volgens het team van Mercedes vielen deze beslissingen in hun nadeel.

"Ik denk dat we het helemaal hogerop moeten zoeken bij de World Motor Sport Council", vervolgt Wheatley. "Je hebt het zwart en wit van de regels waar soms helemaal geen ruimte voor interpretatie in zit. De World Motor Sport Council moet alle regels duidelijk voorleggen, vervolgens is het aan de FIA en de teams om er voor te zorgen dat deze op een consistente manier kunnen worden opgevolgd."

Grote fout

Wheatley voerde in de meeste gevallen de gesprekken met de wedstrijdleiding namens het team van Red Bull. Dat deze gesprekken werden uitgezonden, viel de Brit zwaar. "Het is aan de kijkers om te bepalen of het toegevoegde waarde had, maar in mijn ogen was het een grote fout", benadrukt Wheatley. "Ik praat bijna nooit met de media en de FIA-radio is juist bedoeld om op een bepaalde manier over de reglementen te praten. Je kan nu niet meer zeggen dat de reglementen even anders opgevolgd moeten worden in een bepaalde situatie, omdat het dan voor iedereen wordt uitgezonden."

Toto Wolff - Christian Horner
Foto: Red Bull Content Pool

Horner en Wolff

Een bijkomend effect van de open communicatie tussen teams en de wedstrijdleiding is dat teambazen op een gegeven moment de lijn overnamen. Christian Horner en Toto Wolff hebben meermaals druk uitgeoefend op de wedstrijdleiding. "Dat was inderdaad een gevolg. Ze namen die gesprekken als het ware helemaal over. Dat is natuurlijk wel logisch, want de druk was op die momenten natuurlijk heel erg hoog." 

Naar aanleiding daarvan heeft de FIA nu besloten dat de communicatie tussen teambazen en de wedstrijdleiding verboden is. Aankomend seizoen mogen Horner en Wolff niet meer met Masi praten tijdens de race. Wheatley zal namens Red Bull de gesprekken weer volledig op zich nemen. Volgens hem is dit al een stap in de goede richting, maar eigenlijk hoopt Wheatley dat de gesprekken niet meer uitgezonden zullen worden op televisie. 'Hier is eigenlijk niemand bij gebaat', concludeert Wheatley.

Lees ook: Max Verstappen genomineerd voor 'Oscars van de sport'

Lees ook: Rinus Veekay tevreden na Daytona-podium met Racing Team Nederland

Lees ook: Nyck de Vries heeft Formule 1 niet meer in beeld

door Jacobine van den Berg

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden

Stel een vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen