F1-teams moeten met ingang van volgend jaar wijzigingen aan hun auto’s tonen en uitleg geven. Dat is het plan wat Liberty Media voor ogen heeft om meer openheid te bieden voor de media en fans.
Het technische reglement gaat vanaf 2022 op de schop. De Formule 1 gaat een nieuw tijdperk in met geheel nieuwe regels die gericht zijn om het racen te verbeteren. Aan de hand van Liberty Media is de Formule 1 ook bezig om het weekendformat aan te passen.
Het is de bedoeling dat de vrijdagtrainingen in de middag zullen plaatsvinden en de mediadag op donderdag komt te vervallen. De media moeten niet in hun werk beperkt worden en daarom wil de Formule 1 een unieke sessie organiseren.
Op de vrijdag zullen teams de nieuwe updates op de auto’s naar buiten brengen en deze uitleggen aan de media. Vanwege de herziene reglementen moeten teams voorafgaand aan de eerste training de specificatie aangeven waarmee gereden gaat worden. Deze moet tot de laatste training gebruikt worden. Om te voldoen aan de nieuwe technische vereisten moeten teams nieuwe componenten bij de FIA aangeven. Liberty ziet daarom geen reden waarom technische ontwikkelingen niet openbaar kunnen worden gemaakt.
“Het zal een andere nuance in de sport creëren"
Ross Brawn geeft aan dat teams op vrijdagochtend hun auto’s en personeel beschikbaar stellen om eventuele updates door te nemen.
“We willen een grote sessie voor de media organiseren om de auto's te bekijken en met het personeel te kunnen praten", legt Brawn uit op Motorsport.com. "We gaan door met initiatieven om meer betrokkenheid en meer inzicht te krijgen in wat er gebeurt. Dus volgend jaar, op een vrijdagochtend, zullen de auto's aan de media worden getoond. De teams zullen de wijzigingen die ze voor dat weekend hebben aangebracht uitleggen en ze zullen de FIA de wijzigingen die ze hebben aangebracht bekendmaken. Het zal een andere interesse in de sport creëren, omdat de technische kant van de sport voor veel fans fascinerend is”, besluit Brawn.
Toch zal het maar de vraag zijn hoe transparant teams zullen zijn over hun nieuwe updates. De concurrentie zal ongetwijfeld meekijken en teams willen die niet wijzer maken dan ze al zijn.
Lees ook: Ross Brawn bevestigt zes sprintraces voor F1-seizoen 2022
Lees ook: ‘Motorreglement 2026 rond, opening voor Porsche en Audi'
Lees ook: Renger van der Zande kent tegenvallende 6 uur van Bahrein