Formule 1-commentator Olav Mol heeft een aantal suggesties voor de Formule 1 waardoor sprintraces leuker worden voor de racefans. De suggesties komen uitgebreid aan bod in de nieuwe aflevering van F1 aan Tafel, de wekelijkse podcast van Grand Prix Radio. Mol is geen fan van het sprintformat en dat steekt hij niet onder stoelen of banken.
Mol snapt niet waarom het sprintformat maar drie keer in het jaar wordt geïntroduceerd op verschillende plekken. Hij vindt dat het voor bepaalde mensen niet in het systeem zit dat de Formule 1 zo werkt en dat werkt nadelig voor het doel dat de FIA en de FOM in gedachten hebben. Mol geeft als optie om de sprintraces bijvoorbeeld in juni te houden en dan vier races achter elkaar te geven. Of bijvoorbeeld in een Amerikaanse tijdzone, maar wel het format van de sprintraces achter elkaar te houden.
Verstappen and Leclerc put on a brilliant display for us in the #F1Sprint 🔥
— Formula 1 (@F1) April 24, 2022
We can't wait to see what the Grand Prix will involve with these two on the front row! 👀#ImolaGP #F1 pic.twitter.com/Nv7UPm61sJ
Sprintraces op vaste circuits en achter elkaar
Presentator van de aflevering Mattie Valk oppert om de sprintraces op vaste circuits te laten houden. Zo weten racefans wat ze elk jaar op dat circuit kunnen verwachten. Volgens teambaas Frans Verschuur gaat daar wel tijd in zitten, maar ook dat is een optie om het format te verbeteren. Mol suggereert dat er ook tijdens een triple header in Europa sprintraces achter elkaar gehouden kunnen worden. Zo behouden de teams ook hun 'workflow' en hoeven zij net als de racefans niet te schakelen tussen verschillende systemen. Ook omdat het sprintformat zorgt voor een half om half raceweekend met twee verschillende races die de fans, teams en coureurs moeten incalculeren. "Die ene vrije training weg vind ik goed", aldus Mol die dat als een positief onderdeel van de sprintrace aanstipt.
De sprintrace van de Grand Prix van Emilia-Romagna was een success volgens de tafelgasten in de aflevering van F1 aan Tafel. Verschuur zegt dat het systeem van de sprintrace dit jaar enorm verbeterd is. Het is leuker om naar de race te kijken, juist omdat er nu meer coureurs punten toegerekend krijgen. Volgens Mol is de sprintrace in Imola de eerste echte geslaagde sprintrace vanwege de weersomstandigheden in Italië tijdens de kwalificatie op vrijdag. De teams hadden weinig data over de droog weer-banden en dus is het weer van grote invloed geweest op de sprintrace. "Daarom ging het bij Ferrari en Charles Leclerc niet goed", aldus Mol.
Lees ook: Fia bevestigt: Teams akkoord met uitbreiding zes sprintraces vanaf 2023
Lees ook: Nico Rosberg heeft uitgesproken mening over prestaties Mercedes
Lees ook: McLaren ziet stijgende lijn na podiumplek Lando Norris