Porsche-coureur Pascal Wehrlein heeft zijn eerste wereldkampioenschap Formule E gepakt. De Duitser leek lange tijd naast de titel te grijpen, maar na een bizar slot van de race was een tweede plek voldoende voor zijn eerste titel in de elektrische raceklasse.
Pascal Wehrlein wist gisteren de eerste E-prix in Londen te winnen, waardoor hij de leiding in het kampioenschap had overgenomen van Nick Cassidy. De Duitser had zodoende drie punten voorsprong op Jaguar-coureur Mitch Evans en zeven punten op Nick Cassidy (Jaguar). Maar tijdens de kwalificatie, die eerder vanmiddag verreden werd, lagen er opnieuw drie belangrijke punten in de titelstrijd voor het oprapen. Cassidy ging met die drie punten aan de haal, waardoor de drie titelkandidaten binnen slechts vier punten van elkaar stonden. Bovendien startten Wehrlein (P4), Evan (P3) en Cassidy (P1) alle drie binnen de top drie, waardoor de laatste E-prix van het seizoen in Londen een waar spektakelstuk beloofde te gaan worden.
Chaotische openingsfase
De openingsfase in de race was vooraan het veld erg rustig. Cassidy hield met gemak zijn leiding, terwijl zijn teamgenoot Evans buitenom in bocht één voorbij ging aan Maximilian Günther, die terugverwezen werd naar P3. Wehrlein lag nog altijd vierde en wist ternauwernood Robin Frijns in zijn Envision-bolide achter zich te houden. Achteraan het veld ging het echter mis tussen de kampioen van vorig jaar, Jake Dennis, en Eduardo Mortara, die er samen afgingen in bocht drie. Dit zorgde voor de eerste neutralisatie in ronde twee.
Dit bericht op Instagram bekijken
De safety car verliet aan het einde van ronde vier de baan, waarna het racegeweld weer los barstte in Londen. Wehrlein drong meteen aan bij Günther, zette de aanval in ronde vijf buitenom in in bocht negentien, waarna de Porsche-coureur zijn inhaalactie afmaakte aan de binnenkant van de laatste bocht. Zo lagen de drie titelkandidaten op de eerste drie posities. Daarachter ging het opnieuw mis. Sam Bird, rijdend op P8, werd ingehaald door zowel Antonio Felix da Costa als Oliver Rowland, en wilde er alles aan doen om zijn P10 te verdedigen ten opzichte van Jehan Daruvala. Maar bij het ingaan van de smalle bocht zes raakten de Brit en de Indiër elkaar, waardoor de tweede neutralisatie een feit was en de race er voor zowel Bird als Daruvala op zat.
Aan het einde van ronde tien reed de safety car de pitstraat in en mocht Cassidy het veld leiden naar de groene vlag. Hij kende een goede herstart en hield simpel te leiding, maar aan het einde van de elfde ronde kreeg Evans de opdracht vanuit de teamleiding van Jaguar om afstand tot teamgenoot Cassidy te laten zodat de Nieuw-Zeelander zijn eerste attack mode kon pakken en ook de leiding kon behouden. De Nieuw-Zeelander luistert met tegenzin naar zijn teamorder, maar geeft wel aan dit niet nog een keer te gaan doen. Cassidy behoudt zijn leiding en heeft twee minuten aan attack mode gepakt.
In ronde 13 pakte de 29-jarige Nieuw-Zeelander direct zijn tweede attack mode, waardoor Evans de leiding overnam, Wehrlein doorschoof naar P2 en Cassidy zijn twee titelrivalen volgde op P3.
Wehrlein lijkt sneller
Evans drukte de snelheid vooraan het veld behoorlijk, waardoor het hele veld tijden noteerde in de 1:17, maar ondanks het vele sparen, was Evans in het nadeel ten opzichte van Wehrlein. De Duitser had - net als tijdens de eerste E-prix op de zaterdag - zijn batterij beter gespaard en had twee procent meer over in vergelijking met de Jaguar-coureurs (64% tegen 62%). Bovendien leek de Porsche-coureur ook veel meer snelheid te hebben, waardoor de spanning steeds meer werd opgevoerd. Deze bereikte in ronde een piek: Wehrlein zette een late inhaalactie in in bocht één, maakte contact met het linker achterwiel van Evans, maar kwam er niet voorbij. Voor Evans werd de zwart-witte vlag gezwaaid vanwege moving under breaking.
Dit bericht op Instagram bekijken
Knotsgek einde
Cassidy keek rustig toe vanaf P3 en hoopte op een crash tussen de twee kemphanen. Bovendien had de Nieuw-Zeelander nog altijd een voordeel, want hij had zijn twee attack modes al gepakt, terwijl zijn twee titelrivalen nog tweemaal een attack mode moesten gaan pakken, waardoor hij dé grote kanshebber op de overwinning en dus de titel leek. Maar in ronde 29 nam de titelstrijd een enorme wending. Oliver Rowland was in zijn Nissan vanaf P9 opgeklommen naar P4 en zette de aanval in op Cassidy. De Nieuw-Zeelander moest daarna in de laatste bocht verdedigen ten opzichte van da Costa (de teamgenoot van Wehrlein), maar werd tegelijkertijd van achteren aangereden door Günther. Het incident veroorzaakte een lekke band voor Cassidy, die de pitstraat indook en naar de laatste plaats tuimelde, terwijl de voorvleugel van Günther onder zijn auto vloog op het rechte stuk van start/finish.
Evans en Wehrlein kozen ervoor om meteen hun eerste attack mode te pakken, maar tot overmaat van ramp werd op hetzelfde moment de safety car de baan opgestuurd, vanwege het incident tussen Cassidy en Günther. De attack mode van Evans en Wehrlein werd daarom niet geteld, omdat je tijdens de safety car geen attack mode mag pakken, en bovendien had Rowland de leiding ook nog eens overgenomen. Cassidy kon zo weer aansluiten, maar moest wel een enorme opmars in gaan zetten, want hij bevond zich op P17.
Toen de safety car in ronde 30 de baan verliet, hoopte Wehrlein dat de race in deze volgorde zou eindigen, want dan was hij kampioen. De Duitser had één puntje voorsprong op Evans, die moest winnen om nog kampioen te kunnen worden. Dat leek echter een moeilijke opgave te worden, omdat de Jaguar-coureur nog twee attack modes moest pakken, terwijl hij Rowland al op P1 reed en bovendien zijn twee attack modes al had gepakt. Maar het leek toch de kant van Evans op te gaan vallen. De Nieuw-Zeelander pakte aan het einde van ronde 31, net als Wehrlein, zijn eerste attack mode en de twee bleven op P2 en P3, maar de wedstrijdleiding gaf aan dat Rowland Evans had ingehaald tijdens de safety car-situatie. Hierdoor moest de Brit de leiding teruggeven aan Evans, die zo weer op koers leek te liggen voor zijn eerste titel in de elektrische raceklasse.
Toch ging het aan het einde heel hard mis bij Evans, die zijn laatste attack mode wilde activeren, maar de activatiezone volledig miste. In de volgende ronde lukte het hem wel, maar toen was het eigenlijk al te laat. Hij viel terug tot achter Wehrlein, die zijn attack mode wel had geactiveerd de vorige ronde, terwijl Cassidy zich met teveel schade terugtrok uit de race. Evans lag zodoende op P3 en moest vervolgens vertragen om ervoor te zorgen dat hij zijn volledige attack mode kon gebruiken voor het einde van de race - iets wat verplicht is. Zo won Nissan-coureur Rowland de race vanaf P9 op de grid en kwam Wehrlein uiteindelijk als tweede over de finish. De 29-jarige Duitser werd zo voor het eerste wereldkampioen in de elektrische raceklasse.
Dit bericht op Instagram bekijken
Teleurstellende race Nederlanders
Voor de Nederlanders werd het een tegenvallende race. Frijns, die startte vanaf P5, viel tijdens de race ver terug, maar profiteerde van de uitvalbeurt van Cassidy en Günther, waardoor hij als achtste over de finish kwam. De Vries kon in zijn Mahindra helemaal niks uitrichten en finishte als zestiende en laatste van de coureurs die de finish wisten te bereiken.
Lees ook: Lewis Hamilton na contact met Verstappen: "Ik denk dat het een race-incident was"
Lees ook: Lando Norris over teamgenoot Piastri: "Hij verdient het"