Voor de tweede keer dit seizoen mag Dani Pedrosa vanaf poleposition starten. Toen dat in Jerez gebeurde, won de Honda-coureur de wedstrijd. De kans is aanzienlijk dat hem dat ook in de Catalaanse Grand Prix lukt. Ook Jorge Lorenzo en Danilo Petrucci (beiden Ducati) mogen zich melden op de eerste rij van het circuit van Montmélo.
Pedrosa was uiteraard in zijn nopjes met de poleposition. “Meestal ben ik niet zo goed in de kwalificatie, maar vandaag ging het uitstekend. We hebben vandaag nog veel kunnen proberen met de banden, de afstelling en de vering en het ziet er goed uit. Ik hoop dat we het morgen kunnen volhouden met de banden, want het lijkt erop dat het morgen nog warmer is dan vandaag.”
In die omstandigheden – warm, weinig grip, hoge bandenslijtage – is juist lichtgewicht Pedrosa in het voordeel. Doordat hij zo licht is, komt er minder druk op de banden, die daardoor net iets minder snel slijten dan bij zwaardere coureurs. De omstandigheden in Jerez, waar Pedrosa vanaf poleposition won, waren vergelijkbaar. Pedrosa is bovendien een goede starter, ook dankzij zijn geringe gewicht.
Op grond van de tweede dag van de GP van Catalunya lijkt het een onvoorspelbare wedstrijd te worden. Hoge temperaturen en weinig grip brachten verrassende uitslagen. Marc Marquez crashte in zijn laatste poging om naar de eerste rij te komen – zijn tweede crash in de kwalificatie en de vierde van de dag. De man die in de trainingen de snelste was, start zodoende vanaf de vierde plaats, met naast zich de Aprilia van Aleix Espargaro en de Ducati van Alvaro Bautista.
Rossi niet in Q2
Geen van de vier Yamaha’s had de top 10 gehaald. De reden daarvoor kan gevonden worden in het feit dat Yamaha ervoor koos te gaan testen in Aragon in plaats van mee te doen aan een test op het circuit van Montmélo een paar weken geleden. Ze begonnen dus aan de Grand Prix met twee dagen achterstand op de Honda’s en de Ducati’s, die wel al eerder hadden kunnen werken aan de afstelling van de machines en met een veel betere basis konden beginnen.
Circuit weer aangepast
Uit die test was overigens ook gebleken dat de banden snel slijten bij hogere temperaturen, zoals die morgen in de race worden verwacht. Het verschil liep op tot wel vier seconden per ronde. Bandenmanagement wordt dus cruciaal in de wedstrijd.
Ducati’s doen het goed
Martin snelste in Moto3
Alex Marquez pakt pole in Moto2
Foto's: MotoGP.com