Pirelli: Succes van F1-sprints hangt af van circuitkeuze

14-thursday-losail-2023

In 2023 stonden er zes sprintraces op de Formule 1-kalender. Gedurende het seizoen kreeg deze race vorm veel kritiek van zowel teams als fans. Er wordt beweerd dat sprintraces een voorspellende invloed hebben op de rest van het raceweekend. Momenteel wordt actief gezocht naar manieren om deze races boeiender te maken, waarbij onder andere wordt gekeken naar Pirelli en de banden strategieën. 

De sprintraces binnen de Formule 1 werden geïntroduceerd om meer spanning te brengen aan een raceweekend. Op deze manier krijgen fans elke dag van het weekend actie op de baan te zien. Ondanks de aanpassingen in het format van het sprintweekend blijken tot nu toe de sprintraces niet altijd even spannend te zijn. Coureurs rijden defensief om crashes te voorkomen op de zaterdag. Daarnaast heerst er met name kritiek op het feit dat de sprintrace te veel prijsgeeft over het verloop van de Grand Prix.

Om dit te verbeteren voor het seizoen van 2024, gaat de Formule 1 in gesprek met de teams over mogelijke veranderingen aan het format. Zij overwegen verschillende opties, waaronder een reversed grid, een losstaand sprintkampioenschap of het uitdelen van geldprijzen. Uiteraard kijkt de Formule 1 ook naar mogelijkheden op het gebied van strategie, waarbij gesprekken worden gevoerd met bandenleverancier Pirelli.

Volgens Pirelli zijn veranderingen in de bandenstrategie tijdens het format niet noodzakelijk. Zij zijn van mening dat de Formule 1 zelf een betere keuze moet maken over op welke circuits de sprintraces gehouden worden. “Ik denk niet dat we iets moeten veranderen aan de afstand van de sprint. Ik denk dat het beter is om te beslissen welke lay-outs veel kunnen bijdragen, omdat we beslissingen kunnen nemen om de sprint nog spectaculairder te maken,” vertelt Pirelli's hoofd engineer Simone Berra aan Motorsport.com.

Volgens Berra kwamen de problemen bij een sprintrace zoals in Qatar niet enkel door de geleverde banden. "We hebben al goede sprintraces gehad," stelt Berra. "Maar in Qatar had je een hoge bandenslijtage en dat beïnvloedde de bandenkeuze. We hadden niet echt een sterke compound. We hadden de C2 en C3, maar beide hadden te maken met graining. Ik denk dat de lay-out van het circuit echt belangrijk is, dat de juiste circuits geselecteerd worden om een goed spektakel neer te zetten.” Op het circuit in Brazilië vond tijdens de sprintrace meer actie plaats. Een circuit als deze is volgens Pirelli dan ook meer geschikt voor het sprintformat. Volgens Berra is het aanpassen van een strategie, zoals de Formule 1 overweegt, weinig effectief omdat het ook te moeilijk is om deze evenementen zo te plannen dat het verschil tussen de zachte en medium band zo klein is dat het een interessante strategie kan opleveren.

13-thursday-losail-2023

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Foto: Pirelli Press Area

 

Lees ook: Yuki Tsunoda: Zevende plaats constructeurskampioenschap haalbaar

Lees ook: Pierre Gasly wil in gesprek met Helmut Marko na Red Bull debacle in 2019

Lees ook: Koude temperaturen verwacht tijdens Grand Prix Las Vegas

 

 

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden