Pirelli: Zonder bandenwarmers kunnen we beter racen in 2025

door Olav Veenhof
Pirelli Zandvoort

Bandenfabrikant Pirelli zegt dat het weghalen van bandenwarmers voor betere racebanden zal zorgen. De discussie of bandenwarmers daadwerkelijk het racen verbetert, is een vraag die het Formule 1-circus al lang bezighoudt. Voor de rijders is het makkelijker, omdat de banden eerder op temperatuur zijn, voor de fans is het spectaculairder zonder bandenwarmers te racen. 

Veel kritiek op Pirelli

De Italiaanse bandenfabrikant overweegt veranderingen aan te brengen aan haar banden om de toegenomen kritiek van teams en rijders te verminderen. De termen kritiek en Pirelli zijn de afgelopen jaren veel in dezelfde zin gebruikt en niet zonder reden. Mario Isola is de baas van de Formule 1-afdeling van bandenfabrikant Pirelli en is het regelmatig eens met de kritiek.

Het fenomeen van oververhitte banden wordt vaak genoemd als kritiekpunt. Het zorgt ervoor dat het volgen achter een andere auto lastiger wordt en het écht racen wordt hierdoor ook moeilijker. Het weerhoudt coureurs eran om hard te kunnen rijden en agressief concurrenten uit te dagen voor inhaalacties.

Plannen Pirelli 2025

Het probleem van oververhitte banden werd besproken tijdens de meest recente vergadering van de F1 Commissie, waar werd opgeroepen om hierop te focussen en de racebaarheid van banden in de toekomst te verbeteren. Simone Berra, de hoofdingenieur van Pirelli voor de Formule 1, zei dat de weg nu vrij is voor een testprogramma om betere banden te ontwikkelen voor 2025. Eerder liet Pirelli al weten aan een compleet nieuwe band te werken."Het doel is nu in ieder geval duidelijk, en duidelijker vergeleken met voorgaande weken. We weten dat we in 2024 moeten werken met ontwikkelingstests om een nieuwe generatie banden te produceren. Dat wordt het doel in de komende jaren", aldus Berra.

Verhitte discussie

Over de kritiek op de oververhitting van de banden reageert de Italiaan professioneel."We blijven de betrouwbaarheid van de banden verbeteren op het gebied van structuur, maar de mengsels zullen de focus zijn van ons ontwikkelingsplan voor 2024, en we zullen uiteraard meer gericht werken aan het voorkomen van oververhitting."

 

Lees ook: Head to head: Fernando Alonso versus Lance Stroll

Lees ook: FIA verbiedt windtunneltesten voor nieuwe auto's van 2026

Lees ook: FIA stopt het onderzoek naar Toto en Susie Wolff

door Olav Veenhof

Stel je vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden