De FIA heeft laten weten dat de Formule 1-teams hun nieuwe auto's van 2026 niet mogen testen in de windtunnel. Vanaf 1 januari 2025 is dit pas weer mogelijk zodat de ontwikkeling voor elk team gelijk zal zijn.
Windtunneltijd
Vanaf 2026 zullen er nieuwe regelementen in werking treden die ervoor zorgen dat er nieuwe soort auto's gemaakt moeten worden. De teams willen deze auto's zo snel mogelijk testen zodat de ontwikkeling kan blijven. Nu heeft de FIA hier een stokje voor gestoken door de windtunneltijd te verbieden tot 1 januari 2025. "Om te voorkomen dat teams voor het seizoen 2026 ontwikkelingen testen, mogen ze vanaf 1 december 2023 tot 1 januari 2025 alleen schaalmodellen aerodynamisch testen die voldoen aan de regels voor 2023, 2024 en 2025", staat in een statement van de FIA. Naast de windtunneltijd mogen de teams ook geen CFD-analyses uitvoeren. Dit zijn analyses die te maken hebben met vloeistofstromingen.
Nu de teams moeten stoppen met de windtunneltijd, betekent dit niet dat de gehele ontwikkeling van de nieuwe auto's stil ligt. De teams mogen aan de slag met de remcomponenten en deze ook testen, dit is een uitzondering volgens de FIA.
Nieuw reglement in 2026
Vanaf 2026 geldt er een nieuw regelement voor de Formule 1. De regels zullen voornamelijk gelden op het gebied van kortere, smallere en lichtere auto's op de grid. Daarnaast streeft de FIA naar een gewichtsvermindering van 50 kg. Door deze nieuwe regels is er een andere auto nodig dan waar ze onder de huidige regelementen mee werken. Er wordt dan ook verwacht dat er dan nieuwe teams zullen opstaan om de dominantie van Red Bull te doorbreken.
Lees ook: Formule 1-teams ontkennen klacht te hebben ingediend bij FIA over Toto Wolff
Lees ook: McLaren wil Lando Norris helpen om minder hard voor zichzelf te zijn