Terugkeer naar vernieuwd Albert Park

door Coert Gillissen
10-saturday-monza

Na twee coronajaren wordt er dit weekend eindelijk weer geracet in Australië. Sinds de laatste race in 2019 is Albert Park flink veranderd, om meer inhaalmogelijkheden te creëren. 

In de afgelopen jaren waren de races op het circuit van Melbourne niet bepaald sprankelend te noemen. Hoewel fans zich altijd verheugden op de race, kwam dat niet door de fascinerende races: De spanning kwam meestal vanwege de start van een nieuw seizoen. Daarom besloot de organisatie de baan op enkele punten aan te passen. Hoewel de aanpassingen al enige tijd klaar zijn, beproeft de Formule 1 die pas dit weekend, na twee jaar corona-uitstel.

Chicane verwijderd

De grootste aanpassing is de chicane van bocht 9 en 10: Die is volledig verwijderd. Die bochten zijn vloeiend gemaakt, en gemakkelijk volgas te nemen. Daardoor gaan de coureurs nu vanaf bocht 6 tot en met de snelle chicane van bocht 11 en 12 volgas. De andere grote wijziging komt na laatstgenoemde chicane: het rechte stuk richting bocht 13 is langer gemaakt, waardoor de hoek van die bocht scherper is en coureurs elkaar makkelijker moeten kunnen uitremmen. Bovendien is bocht 13 met 3 meter wijder gemaakt. 

Albert Park aanpassingen
De aanpassingen aan het circuit ten opzicht van de oude layout. Bron: Formula1.com

Bredere baan

Niet alleen in bocht 13 is de baan breder. De vier krapste bochten op het circuit zijn aangepakt en verbreedt. Bocht 1 is 2,5 meter wijder, bocht 3 is 4 meter wijder en bocht 6 is maar liefst 7,5 meter wijder gemaakt. Coureurs hoeven voor deze bocht nauwelijks nog te remmen. Ook bocht 15 heeft 3,5 meter erbij gekregen. Tenslotte is ook de pitstraat breder gemaakt. Dat zorgt ervoor dat de snelheidslimiet hoger ligt. De pitmuur staat nu pal tegen het circuit aan, waar vroeger nog een strook gras lag. Dit scheelt 2 meter. In vorige seizoenen moesten coureurs afremmen naar 60 km/h, nu mogen ze nu met 80 km/h de pitstraat door. Hierdoor is de totale pitstoptijd iets korter, wat weer de deur opent voor alternatieve strategiën. 

Met al deze aanpassingen is de rondetijd zo'n 5 seconden sneller dan voorheen en hoopt de organisatie op een spannende race.

Op YouTube is een video geplaatst van een ronde over het hernieuwde circuit.

 

Lees ook: Sainz experimenteert om nieuwe Ferrari te begrijpen

Lees ook: Newey: "Formule 1 heeft mazzel met gevecht Ferrari Red Bull"

Lees ook: Alonso begint aan derde verbrandingsmotor in Australië

door Coert Gillissen

Stel je vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden