Verbeterpunten Red Bull na Grand Prix van Bahrein

alonso sprint imola

Red Bull heeft aardig wat tegenslagen gehad het afgelopen raceweekend. Van moeite bij de pitstops tot uitvallende auto's, het team heeft een zwaar weekend achter de rug. Er is wel een en ander duidelijk geworden na enkele onderzoeken aan de auto, wat misschien kan helpen bij de volgende race. 

Met beide auto's in de top 4, leek de Grand Prix van Bahrein een goede race voor het Oostenrijkse team. Totdat Max Verstappen meerdere problemen aan zijn auto ondervond en daarna zelfs uitviel. En alsof die klap nog niet hard genoeg was, hield de auto van Sergio Pérez er twee ronden later ook mee op. Hierdoor verlaat het team Bahrein zonder punten. 

Pitstops

Bij de eerste twee pitstops is Verstappen verteld rustig zijn outlap te rijden. De outlap is de ronde die direct na het uitrijden van de pitstraat wordt gereden, waarbij het van belang is dat de banden goed worden opgewarmd. Na beide pitstops van Verstappen is rivaal Charles Leclerc later de pits in gegaan, waarna hij wel weer voor Verstappen op de baan is gekomen. Verstappen beweert dat hij voor Leclerc had kunnen zitten, als hij agressiever was geweest in zijn outlap. In een interview met Motorsport.com vertelt Helmut Marko na afloop van de race dat hij het eens is met Verstappen: "Er is tegen Max gezegd dat hij een beetje moest inhouden tijdens zijn outlaps. Maar als hij voor Leclerc had gezeten, dan had het een compleet ander verhaal kunnen zijn. Het draaide dus allemaal om de strategie bij ons, het was niet de fout van Max."

De derde en laatste pitstop van Verstappen verliep niet vlekkeloos. Volgens Marko is hier het stuurprobleem van Verstappen ontstaan: "Bij de derde stop was er een probleem met de krik. Bij het loslaten van de auto, zodat die weer op de grond kwam, is er iets beschadigd geraakt aan de stuurinrichting."

verstappen-perez-bahrein

Foto: Red Bull Content Pool (Getty Images)

Motorprobleem

En dan het grootste probleem van de dag: beide auto's hebben de eindstreep niet gehaald door een motorprobleem. Volgens het Oostenrijkse team ging het om een kapotte brandstofpomp. "Wij vermoeden dat er problemen zijn geweest met de benzinepomp, bij de test had iedereen daar last van. Die benzinepomp komt niet van ons, die moeten we gewoon afnemen", aldus Marko. Maar uit de technische reglementen blijkt dat slechts een deel van de brandstofpomp die door de FIA wordt aangeleverd. Dat is het standaardonderdeel van de pomp en wordt de primer pump genoemd. Bij alle teams is dit hetzelfde. Voor een ander onderdeel, de lift pump, hebben de teams de vrijheid dit zelf aan te schaffen of te produceren. De data hiervan moet wel gedeeld worden. Volgens de FIA is er geen probleem gevonden in het standaardonderdeel van de brandstofpomp na afloop van de race. Dit zou betekenen, als Red Bull blijft beweren dat het aan de brandstofpomp ligt, dat het probleem zich voordoet in het 'eigen' onderdeel van het team, of in een combinatie van de onderdelen.

Lees ook: Debuterende Guanyu Zhou sprakeloos na eerste F1-punt

Lees ook: Mick Schumacher: Auto voelde niet geweldig na incident met Ocon

Lees ook: Sergio Pérez: Moeilijk te verteren

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden

Stel een vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen