Het team van Williams kende een teleurstellende race in Saoedi-Arabië. Alexander Albon en Logan Sargeant kwamen als elfde en veertiende over de finish op het Jeddah Corniche Circuit. Een frustrerend resultaat voor beide coureurs, want volgens hen was de raceauto beter dan dat het team liet zien.
Albon en Sargeant leken in Saoedi-Arabië lang mee te doen voor P10, en dus de laatste positie die recht geeft op een puntje. Een punt dat erg belangrijk zou zijn geweest voor het team van Williams, omdat Red Bull, Ferrari, McLaren, Mercedes en Aston Martin duidelijk sneller zijn dan de overige vijf Formule 1-teams. De enige manier om punten te scoren voor Williams, Alpine, Haas, Stake F1 en VCARB is dan ook profiteren van een chaotische race - met bijvoorbeeld regen - of van een uitvalbeurt van één van de coureurs van de teams die de top vijf vormen. Na de crash van Aston Martin-coureur Lance Stroll - in ronde zeven van de race - lag er dus een punt voor het oprapen voor onder andere het team van Williams.
Albon: "We hadden last van beschadigde voorvleugel"
Beide Williams-coureurs maakten een pitstop tijdens de vroege safety car-situatie, waarna Albon op P14 reed en Sargeant op P17 terugkeerde op het circuit. Met Hulkenberg en Zhou die nog moesten stoppen, leek een punt er in te zitten voor het team uit Grove. Albon besloot de aanval in te zetten op Haas-coureur Magnussen, maar werd daarbij tegen de muur gedrukt. De Deen kreeg een tijdstraf van tien seconden, maar de Williams-coureur had een beschadigde voorvleugel, wat hem in het verdere verloop van de race snelheid kostte. Magnussen kreeg daarna opnieuw een penalty nadat hij bij het inhalen van Tsunoda met vier wielen buiten de witte lijn terecht kwam en de positie niet teruggaf aan de Japanner. Haas zag dat de race van Magnussen wel klaar was met twee penalties en gaf hem de opdracht om de groep achter hem, waarin dus ook de Williams-coureurs reden, op te houden, zodat Hulkenberg, die op P10 reed, weg kon rijden en geen plek zou verliezen bij zijn pitstop. Hierdoor behaalde de Duitser P10 en kwam Albon niet verder dan P11.
De Thaise-Brit baalt van het mislopen van P10, maar erkent ook dat Haas het slim heeft gespeeld. "Het is frustrerend om vandaag net niet voor de punten te kunnen vechten en op P11 te eindigen", vertelt Albon tegenover F1.com. "Haas heeft geweldig werk geleverd met de strategie door Kevin te gebruiken om de groep op te houden, wat erg slim was. Helaas hadden wij niet de snelheid en hadden we last van de beschadigde voorvleugel, waardoor we moeite hadden om door het veld te komen. We hadden een betere raceauto dan we vandaag lieten zien, dus nu ligt de focus op verbetering voor Australië."
Dit bericht op Instagram bekijken
Sargeant: "Misten snelheid aan het einde van de race"
Logan Sargeant kwam niet verder dan P14. De Amerikaan was blij met zijn eerste deel van de race, maar had aan het einde te weinig tempo. "Het was een goede race met 35 goede ronden, maar we hadden niet echt het tempo dat nodig was voor de laatste vijftien ronden", vertelt de Williams-coureur tegenover F1.com. "Tegen het einde van de race begon ik het potentieel te verkennen, maar het was een beetje te laat. Als ik het potentieel eerder had gerealiseerd, hadden we er meer uit kunnen halen, maar ik zal er doorheen kijken en zien wat ik beter kan doen. Nu het tempo gedurende de race verbetert, heb ik er vertrouwen in dat we meer potentieel kunnen ontsluiten voor Australië."
Lees ook: Mercedes-coureurs na afloop: "Frustrerende race"
Lees ook: VCARB in Saoedi Arabië simpelweg te langzaam
Lees ook: Haas-coureurs tevreden na goed teamwerk tijdens GP Saoedi-Arabië