Het circuit kreeg tot en met 2006 jaarlijks een Formule 1 wedstrijd toegewezen onder de naam Grand Prix van San Marino.
In 1982 was er de dramatische wedstrijd tussen Gilles Villeneuve en Didier Pironi. Villeneuve reed comfortabel aan de leiding voor zijn teammaat, en de teamorders waren om elkaar in de laatste ronden niet meer te passeren. Pironi trok er zich niets van aan en schoot Villeneuve, die zich van geen kwaad bewust was, voorbij in de laatste ronde en werd als eerste afgevlagd. Na de race zwoer Villeneuve dat hij nooit meer tegen zijn teamgenoot zou praten. Dat deed hij inderdaad niet. Twee weken later kwam hij om in de Belgische grand prix op Zolder.
Het circuit kende ook zware ongelukken. Nelson Piquet kreeg een klapband in de beruchte Tamburello-bocht in 1987, en twee jaar later schoot Gerhard Bergers Ferrari er in brand na een crash.
Op Imola verongelukten ook Roland Ratzenberger en Ayrton Senna respectievelijk tijdens de kwalificatie en de race voor de Grand Prix Formule 1 van San Marino 1994.
Na deze gebeurtenissen werd het circuit aangepast om zo de veiligheid beter te garanderen. Er kwam een chicane in de beruchte Tamburello-bocht. In 2007 kwam de laatste aanpassing, de Variante Bassa chicane voor start en finish verdween en de pitboxen werden volledig vernieuwd.
bron: Wikipedia