De Formule 1 heeft bekend gemaakt op welke circuits er volgend seizoen een sprintweekend zal plaatsvinden. De enige wijziging ten opzichte van 2024 is dat het sprintformat terugkeert op het Circuit de Spa-Francorchamps.
Sinds het seizoen van 2021 zijn sprintraces een standaard op de Formule 1-kalender. De eerste twee jaar stonden er maar drie sprintweekenden per seizoen op de planning, inmiddels zijn dat er, sinds 2023, zes per seizoen geworden. Ook voor volgend jaar houdt de koningsklasse van de autosport vast aan zes sprintraces in het seizoen. Een circuit dat tot op heden elk jaar, sinds de introductie ervan, een sprintrace heeft georganiseerd, is het Autódromo José Carlos Pace, ook wel Interlagos genoemd. De traditie wordt voortgezet, want ook in 2025 zal er opnieuw een sprintrace worden verreden tijdens de Grand Prix van Brazilië. Verder zullen ook China, Miami, Austin en Qatar, net zoals dit seizoen, opnieuw terugkeren met een sprintweekend. Het circuit in Shanghai en Miami zullen voor de tweede keer een sprintweekend organiseren, na hun debuut in 2024, terwijl COTA en Qatar dat alweer voor de derde keer doen.
Introducing… The 2025 #F1Sprint Calendar 🤩#F1 pic.twitter.com/62zeq25Whe
— Formula 1 (@F1) July 11, 2024
Sprintweekend keert terug op Spa
Na een jaar zonder sprintrace, zal de Grand Prix van België volgend jaar terugkeren met een sprintrace. In 2023 debuteerde het sprintformat op het Circuit de Spa-Francorchamps, maar een vervolg in het jaar erna gebeurde niet. In 2025 maakt de Red Bull Ring plaats voor Spa. Na drie succesvolle sprintraces in Oostenrijk hebben Liberty Media en FOM besloten om deze Grand Prix geen sprintrace te geven volgend seizoen.
De opbouw van het weekend blijft gelijk. Dat betekent dat er na een vrije training op vrijdag direct gekwalificeerd wordt voor de sprintrace. Na de kwalificatie gaan voor de auto's voor het eerst in het weekend in parc fermé. De sprintrace vindt op zaterdag plaats, waarna voor de kwalificatie voor de Grand Prix later die dag de parc fermé-regels weer opgeheven worden. In de tussentijd kunnen de teams dus grotere aanpassingen aan de auto doorvoeren, zodat het voor de kwalificatie weer optimaal afgesteld staat. Na de kwalificatie gaan deze regels wel weer in, zoals ook gebruikelijk is tijdens een traditioneel schema.
Lees ook: Stella verklaart fouten McLaren in Silverstone: "We waren te gretig"
Lees ook: McLaren zet zinnen op constructeurstitel
Lees ook: Engineer Hamilton emotioneel over overwinning: "Het ging met babystapjes"