Red Bull: "We blijven zoeken naar verbeteringen voor 2024"

door Nick Steenhuis
3-friday-saopaolo Red Bull Racing-2023

Red Bull Racing kent een geweldig Formule 1-seizoen in 2023. Na twintig grands prix staat de teller al op negentien overwinningen voor het team uit Milton Keynes. Ondanks al deze successen met de huidige RB19 wil het team van Max Verstappen en Sergio Pérez voor volgend seizoen verbeteringen aan de auto doorvoeren. Dit omdat de concurrentie steeds dichterbij komt.

Red Bull Racing is een klasse apart in 2023. Het team uit Milton Keynes rijgt de ene na de andere overwinning aaneen en evenaarde tijdens de Grand Prix van Brazilië zelfs het record van Mercedes uit 2016 door negentien Grand Prix-overwinningen in een enkel seizoen te behalen. De RB19 zal daarom de boeken ingaan als een van de meest dominante bolides uit de geschiedenis van de Formule 1. 

Concurrenten komen steeds dichterbij

Voor Red Bull betekenen deze successen echter niet dat ze stilzitten en voor 2024 niks meer te doen hebben. Ondanks dat het team van Max Verstappen en Sergio Pérez de laatste maanden nauwelijks tot geen updates voor de huidige auto heeft gebracht, wordt op de achtergrond al maanden hard door het team gewerkt aan de bolide voor volgend jaar, de RB20. Volgens Paul Monaghan, Chief Engineer bij Red Bull Racing, zijn er ook verbeteringen nodig voor volgend jaar, want andere teams, zoals McLaren, komen steeds dichterbij.

"Het zou verkeerd van ons zijn om alles te laten zoals het nu is, want de concurrentie komt steeds wat dichterbij", zo verklaart Monaghan tegenover Motorsport.com. "Maar de regels zijn vrij streng in vergelijking met wat we in voorgaande jaren en met voorgaande generaties auto's hebben gehad, waarbij we iets meer konden doen en wat meer konden wijzigen."

De RB20 zal volgens Monaghan geen radicale wijzigingen ondervinden, maar zal een evolutie zijn van de huidige RB19. "Het zal geen verrassing zijn als ik vertel dat de bolide voor volgend jaar een evolutie zal zijn van de huidige auto, want het zou wel een beetje dwaas zijn om dit concept weg te gooien. Maar we moeten ook vooruitgang boeken. We moeten wat rondetijd vinden. De concurrentie zit dicht op ons en als ze een stap zetten, dan kunnen wij maar beter een grotere stap zetten. Maar het [de RB20, red] neemt veel lessen en voordelen van de huidige auto over, en dan zien we in Bahrein volgend jaar wel hoe we het gedaan hebben", aldus de Chief Engineer van Red Bull Racing.

 

Paul Monaghan

Meer tijd in de windtunnel voor ontwikkeling RB20

Daarnaast zal Red Bull Racing voor de RB20 meer tijd in de windtunnel hebben, dan dat het afgelopen jaar had voor de ontwikkeling van de RB19. Het team uit Milton Keynes werd voor de ontwikkeling van de RB19 namelijk tegengehouden door de straf die het in oktober 2022 kreeg opgelegd na het overschrijden van de budgetcap. Een onderdeel van de straf was de tien procent minder windtunneltijd, maar daarnaast ook tien procent minder runs in de Computational Fluid Dynamics (CFD), wat computersimulaties zijn om de aerodynamica te ontwikkelen. Deze restricties eindigde pas eind oktober van dit jaar.

Volgens Monaghan zorgde dat ervoor dat Red Bull Racing erg efficiënt te werk moest gaan afgelopen jaar. "Het dwong ons om opnieuw te kijken naar de efficiëntie waarmee we tests doen in de windtunnel en de CFD", zo vertelt Monaghan. Echter zal Red Bull ook volgend jaar weer effectief moeten zijn door de restricties die alle teams worden opgelegd. Zo moet de budgetcap, maar daarnaast ook de regel dat de teams die het best presteren minder tijd in de windtunnel krijgen, ervoor zorgen dat de teams dichter bij elkaar komen. "Iedereen wil door de restricties efficiënt zijn, maar wij zijn door de straf op zoek gegaan naar kleine aanpassingen, die ervoor moesten zorgen dat we zo efficiënt mogelijk zijn geweest. Deze veranderingen zijn niet revolutionair, maar elk van die verfijningen zullen we als ons voordeel behouden en meenemen naar de toekomst", zo besluit Monaghan.

 

Lees ook: Mercedes heeft oorzaken minder weekend in Brazilië gevonden

Lees ook: Haas F1 Team reist met twee verschillende bolides af naar Las Vegas

Lees ook: Drugovich blijft reserve bij Aston Martin: Misschien word ik dan ooit een echte Formule 1-coureur

door Nick Steenhuis

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden