Alexander Albon denkt dat de compleet nieuwe Williams zullen zorgen voor betere prestaties in de tweede seizoenshelft. De updates die mee zijn gebracht vanaf de Grand Prix van Groot-Brittannië, moeten ervoor zorgen dat de FW44 het seizoen niet als hekkensluiter in het constructeurskampioenschap afsluit.
Het Britse team heeft een compleet nieuwe richting ingeslagen sinds de thuisrace. Met wijzigingen aan de voorvleugel, ophanging, diffuser en sidepods kan je de auto als compleet nieuw bestempelen liet het team eerder weten. Bij de Grand Prix van Oostenrijk bezorgde de updates het team nog geen punten.
Kwestie van tijd
Alexander Albon die bij de Grand Prix van Oostenrijk als twaalfde over de finish kwam, is tevreden met het nieuwe concept: Hoewel het op sommige punten riskant was, is het wel zo dat we gewoon veel meer downforce hebben. Daarnaast hebben we een compleet nieuwe auto waar we aan moeten wennen", weet Albon te vertellen aan Motorsport.com. Hij denkt daarnaast dat het een kwestie van tijd is dat het team de vruchten van het nieuwe concept zal gaan plukken: We hebben een compleet nieuwe filosofie betreft de auto. Het gaat net als bij andere teams tijd kosten om het nieuwe concept te begrijpen."
๐ง๐ญ๐ธ๐ฆ๐ฆ๐บ๐ฎ๐น๐บ๐ธ๐ช๐ธ๐ฒ๐จ๐ฆ๐ฟ๐จ๐ฆ๐ฌ๐ง๐ฆ๐น
— Williams Racing (@WilliamsRacing) July 13, 2022
Halfway through the 2022 season! Which has been your favourite race so far? ๐#WeAreWilliams pic.twitter.com/piynpGb0ix
Eerste echte weekend
De updates die het van team vanaf Silverstone aan de auto heeft gedaan, waren alleen nog maar op de auto van Albon gemonteerd. Dankzij een dramatisch eerste weekend in Engeland kon de 26-jarige coureur de onderdelen niet goed testen. In de race waar hij als zestiende moest starten, werd hij in de eerste bocht door Sebastian Vettel aangetikt en kon hij de race niet meer vervolgen en dus niet de onderdelen testen. Hierdoor was de race op de Red Bull Ring eigenlijk de eerste test of de onderdelen ook daadwerkelijk werken voor Williams. Door een gebrek aan onderdelen en een budgetcap waar de teams zich aan moeten houden, waren de nieuwe onderdelen in Oostenijk ook nog niet op de auto van Nicholas Latifi gemonteerd.
Lees ook: Krappe deadline voor Red Bull
Lees ook: Michael Masi reageert na officieel vertrek FIA
Lees ook: Günther Steiner: Schumacher legde te veel druk op zichzelf