In Bakoe reden de Alpine-coureurs met heel weinig downforce. Dit zorgde voor veel snelheid op de rechte stukken en bracht het team een dubbele puntenfinish. De coureurs twijfelen echter of dit de juiste setup is.
Alpine wist tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan met beide auto’s in de punten te finishen. Waar Fernando Alonso relatief gemakkelijk Daniel Ricciardo achter zich kon houden, had Esteban Ocon het lastiger tijdens de race. “Het was indrukwekkend hoeveel sneller we waren op de rechte stukken, maar we verloren ook veel tijd in de bochten”, verklaart Ocon tegen Autosport. Volgens de coureurs zorgde dit ook voor meer bandendegradatie.
Minder extreem
Of Alpine deze extreme setup ook in Canada zal gebruiken is nog de vraag. Volgens Alonso is de A522 van nature een auto die goed werkt met weinig downforce, maar zullen de coureurs in Canada waarschijnlijk met een minder extreem aerodynamisch pakket verschijnen. In tegenstelling tot Alonso is Ocon minder positief over zijn prestaties in Bakoe. Vooral tijdens zijn eerste stint op de harde banden had hij het moeilijk. “Ik had zo weinig grip, het was echt lastig”, zegt Ocon.
Hello there Canada 👋
— BWT Alpine F1 Team (@AlpineF1Team) June 14, 2022
Another race week ahead of us as we move onto Montreal 🇨🇦
Hit the save button to claim your Canadian GP poster!#CanadianGP pic.twitter.com/MxdSHYImvy
Middenveld dicht op elkaar
Volgens Alonso wordt het aankomend weekend in Canada weer enorm spannend in het middenveld. “Je zag in de kwalificatie in Bakoe dat Mercedes, AlphaTauri, McLaren, Aston Martin en Alpine allemaal binnen zo’n twee tienden van elkaar zaten. Ik verwacht dat het in Canada vergelijkbaar zal zijn, dus het is belangrijk om de juiste setup te hebben en een perfect weekend af te werken”, sluit de Spanjaard af.
Lees ook: Voorlopige oplossing voor probleem Sainz, nog niet voor Leclerc
Lees ook: F1 aan Tafel: Zitje Piastri is voorzet op Williams-Renault deal
Lees ook: Discussie penalty's voor veroorzaken vlaggen tijdens kwalificatie laait op