Ferrari in actie met agressievere F1-spatschermen op Fiorano

door Björn Smit
arthur-leclerc-spatborden

Op donderdag heeft Ferrari belangrijk testwerk uitgevoerd voor de FIA op hun eigen circuit in Fiorano. De Scuderia heeft daar een nieuwe versie van de spatborden getest met als doel de hoeveelheid spray achter de auto's te verminderen.

Vorig jaar kwam de eerste versie van de spatborden voor het eerst in actie tijdens een test op het natte Silverstone. De FIA probeerde een oplossing te vinden voor het verbeteren van de zichtbaarheid voor de achtervolgende auto's in regenachtige omstandigheden. Bij de test van vorig jaar was Mick Schumacher van Mercedes en Oscar Piastri van McLaren aanwezig. De FIA deelde toen geen echte foto's, maar er waren wel 3D-beelden van de oplossing aangeboden, wat bestond uit gedeeltelijke wheel covers op zowel de voor- als de achterband. De conclusie van de eerste test was dat het systeem geen significant verschil maakte op de zichtbaarheid.

leclerc-bearman-spatborden-test
Foto: Alessandro Stefanini
 

De FIA beloofde dat het zou komen met een meer aggressieve oplossing, waar Ferrari op donderdag de baan mee op mocht gaan. Dit werd gedaan op het eigen circuit in Fiorano, waar Ferrari op vrijdag ook nog een filmdag gepland heeft staan om eigen upgrades te testen. Arthur Leclerc, de broer van Ferrari-coureur Charles Leclerc, mocht de spatborden testen. Reservecoureur Oliver Bearman reed achter Leclerc aan om de data te kunnen meten.

leclerc-bearman-spatborden-test-2
Foto: Alessandro Stefanini

Vinden van een oplossing is niet zo simpel

Nikolas Tombazis, single-seater-directeur van de FIA, gaf vorig jaar aan dat het lastig zou worden om een succesvolle oplossing te vinden voor het spray-probleem. "Na vele CFD-simulaties wisten we al snel dat het niet zo makkelijk zou zijn als iets simpelweg iets monteren. We wilden niet te veel tornen aan de prestaties en de aerodynamica van de auto's, hoewel je het niet helemaal kunt ontlopen", vertelde hij tegenover onder andere Motorsport.com. "De aerodynamische belasting van een spatbord dat het wiel bijna compleet afdekt, is behoorlijk groot. De steun op de staanders moet dan ook behoorlijk robuust zijn om er niet af te vliegen bij 300 kilometer per uur." 

Lees ook: Graham Hill: 'Mister Monaco' en 'Triple Crown'

Lees ook: RB17-hypercar wordt onthuld op Goodwood festival

Lees ook: CEO FIA gaat eind mei haar taken neerleggen

door Björn Smit

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden