De FIA heeft nieuwe richtlijnen doorgevoerd voor de rijnormen waar coureurs zich aan moeten houden, de nieuwe richtlijnen gelden al vanaf de Grand Prix van Bahrein. Naast de duidelijkheid over de regels met betrekking tot track limits op de baan die eerder bekend waren, hebben teams ook richtlijnen voor het rijgedrag van hun coureurs.
De nieuwe regels zijn ingesteld om controversiële discussies van vorig jaar te voorkomen. Onder andere de vele gevechten tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton zijn aanleiding geweest om de nieuwe richtlijnen voor te schrijven. De BBC heeft naast de teams ook inzage gekregen in de nieuwe regels.
Zo moeten coureurs voldoende ruimte geven aan een inhalende auto als de zijkant van de andere auto voor een aanzienlijk deel naast hen is. Ook moeten inhaalacties op een veilige en gecontroleerde manier binnen de limieten van de baan uitgevoerd worden. De stewards zullen controle houden of er aan verschillende factoren wordt gehouden als zij moeten ingrijpen. Een aanzienlijk deel kan verschillen per inhaalactie.
Gevaarlijke manoevres
Ook inhalen aan de buitenkant moet op dezelfde manier gebeuren. De coureur moet voldoende ruimte laten wanneer een aanzienlijk deel van de inhalende auto naast hen is. De auto die wordt ingehaald moet nog steeds de bocht kunnen maken en binnen de baan blijven rijden.
Ook worden gevaarlijke manoevres worden streng aangepakt door de FIA. Acties die andere coureurs kunnen hinderen, zoals het plotseling veranderen van richting zijn verboden en worden hard gestraft door de stewards. Het teruggeven van een behaald voordeel op de baan wordt toegepast als een coureur een chicane of een bocht afsnijdt. Het is dan de verantwoordelijkheid van de coureur om dat voordeel terug te geven.
Met deze regels wordt er meer verantwoordelijkheid gegeven aan de coureurs en teams dan de stewards. In theorie moet dit er dan toe leiden dat er meer straffen worden uitgedeeld als coureurs en teams dit niet op eigen intiatief doen.
Lees ook: Günther Steiner vol lof over nieuwe motor Ferrari
Lees ook: F1 aan Tafel: Fijn voor Haas, geen medelijden met Mazepin