FIA past safety car-reglement aan na Grand Prix van Abu Dhabi

door Jacobine van den Berg
Header liveblog 1 Bahrein

De FIA zal het safety car-reglement aanpassen, zo meldt RaceFans. Reden voor de verandering voor komend seizoen is het voorkomen van controversiële situaties rondom het voorbij laten van lapped cars, zoals we eerder hebben gezien tijdens de Grand Prix van Abu Dhabi van 2021.

Tijdens de safety car-fase aan het eind van de seizoensfinale van het vorige seizoen, besloot voormalig wedstrijdleider Michael Masi alleen de auto's tussen kopman Lewis Hamilton en Max Verstappen voorbij te laten. Normaal gesproken mogen alle auto's die een ronde achterstand hebben de leidende wagens passeren, maar dat gebeurde in dit geval dus niet.

Het zorgde voor veel controverse. Met name Mercedes voelde zich zwaar benadeeld, aangezien Verstappen direct achter Hamilton kwam te zitten op snellere en nieuwere banden en zodoende meteen kon inhalen in de allerlaatste ronde van de race. De Duitse renstal ging in protest maar werd afgewezen door de FIA. Nu kiest de internationale autosportfederatie alsnog voor maatregelen om ervoor te zorgen dat soortgelijke situaties niet meer zullen voorkomen.

fia-blue-flag-1280

Andere interpretatie

Zo zal er nu in de reglementen komen te staan dat alle auto's die een ronde achterstand hebben mogen, passeren tijdens een safety car-fase. In Abu Dhabi ontstond hier enige verwarring over, omdat het in het Engels stond genoteerd als 'any' en niet als 'all'. Red Bull Racing verdedigde de keuze van Masi toen door aan te geven dat any niet hetzelfde is als all. Dit werd toen gezien als de interpretatie van Masi, maar dat zal voortaan niet meer mogen worden gebruikt.

Masi zal daarnaast zelf ook niet meer betrokken zijn bij de koningsklasse. De Australiër heeft door de FIA een functie elders binnen de organisatie gekregen en is wedstrijdleider af. Hij wordt vervangen door voormalig DTM- en WEC-wedstrijdleiders Niels Wittich en Eduardo Freitas. Het tweetal zal elkaar afwisselen gedurende het Formule 1-seizoen en zal daarnaast hulp krijgen van een VAR-systeem zoals we het kennen uit het voetbal, dat moet als een extra steun fungeren tijdens het maken van keuzes het komende seizoen. 

Lees ook: Aston Martin werkt aan nieuwe AMR22

Lees ook: Lewis Hamilton: Mercedes is het beste team op de baan

Lees ook: George Russell is klaar voor zijn seizoen bij Mercedes

door Jacobine van den Berg

Stel je vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden