FIA: Safety Car is voor de veiligheid niet om snel te gaan

14 apr 2022 door Jay Hartman
Header liveblog 1 Bahrein

De Safety Car moet vooral zorgen voor de veiligheid van coureurs, marshalls en diplomaten en het gaat niet om hun snelheid. Dat meldt de FIA in een statement donderdagochtend. De FIA lijkt hiermee te reageren op de kritiek van onder andere Max Verstappen die vinden dat de Safety Car te langzaam rijden tijdens de race.

De procedure van de Safety Car neemt meerdere factoren in acht. De FIA zegt dat de snelheid waarmee de auto rijdt aan de hand van de situatie op de baan is. Vooral de ernst van de situatie op de baan is een belangrijke factor hoe de Safety Car rijdt en wat dat betekent voor de rest van het veld. 

De snelheid wordt dus bepaald door de wedstrijdleiding en wordt niet beperkt door de auto's zelf. De FIA zegt dat de auto's gemaakt zijn door de twee grootste autofabrikanten die hun zaken prima op orde hebben. De Safety Cars zijn verzorgd door Mercedes en Aston Martin. "Het zijn high-performance auto's die zijn uitgerust om altijd goed om te kunnen gaan met de veranderende omstandigheden op het circuit en worden bestuurd door de meest ervaren persoon en bijrijder", aldus de FIA in hun statement. 

Verantwoordelijkheid

Max Verstappen sprak eerder zijn ontevredenheid uit over de snelheid van de safety car. Lewis Hamilton staat ook bekend om zijn uitspraken op de teamradio over een langzame auto en Charles Leclerc deed hetzelfde in Saoedi-Arabië en Australië. Leclerc ontkrachte wel weer zijn uitspraken door te zeggen dat het waarschijnlijk aan de betere grip lag van de Formule 1-auto's. 

De FIA probeert met het statement de kritiek van de coureurs te verdedigen. Ze leggen ook uit dat er juist naar het gevolg van de snelheid van de Safety Car op de F1-auto's wordt gekeken tijdens de procedure. Ookal is het de tweede overweging van de wedstrijdleiding. "De deelnemers zijn ten allen tijde verantwoordelijk voor een veilige manier van rijden, rekening houdend met de omstandigheden van hun auto en het circuit", eindigt het statement van de FIA.

Lees ook: F1 aan Tafel: Schumacher beter dan Stroll en Latifi

Lees ook: Testdagen ELMS achter de rug voor Bent Viscaal

Lees ook: Haas wijst verzoek af om sponsorgeld Uralkali terug te betalen

14 apr 2022 door Jay Hartman

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden

Stel een vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen