Het team van Haas neemt een upgrade mee naar de Grand Prix van China. Deze upgrade moet voor meer downforce zorgen zodat het team zal verbeteren in de snelle bochten. Het team heeft volgens Auto Motor und Sport besloten om de nieuwe specificatie alleen aan Magnussen te geven, maar waarom heeft de Amerikaanse renstal deze beslissing genomen?
Het Amerikaanse team presteert in 2024 veel beter dan voorafgaand aan het seizoen verwacht werd. Haas staat met vier punten toch knap zevende in het constructeurskampioenschap. Vier punten lijkt niet veel, zeker gezien het feit dat Haas vorig jaar rond deze periode drie punten meer had verzameld, maar het is voorlopig goud waard voor het Amerikaanse team. Zeker gezien het feit dat de eerste vijf teams dusdanig veel sneller zijn, waardoor de punten kostbaar zijn voor de onderste vijf teams.
Haas kan niet stil blijven zitten
Het team van Nico Hulkenberg en Kevin Magnussen kwam ook in Japan weer veel beter voor de dag dan dat teambaas Ayao Komatsu vooraf had voorspeld. Hulkenberg kwam net tekort voor de tiende plaats en moest genoegen nemen met een elfde plek. Ondanks het positieve weekend op het Suzuka Circuit kan Haas niet stil blijven zitten. In de eerste plaats kwamen concurrenten Visa Cash App RB, Sauber, Alpine en Williams al met updates in Japan. Daarnaast heeft het team volgens teambaas Komatsu nog altijd een tekort aan downforce, wat het team opbreekt in de snelle bochten. Daarom komt het Amerikaanse Formule 1-team in Shanghai met een upgrade, maar deze zal alleen naar Magnussen gaan, zo meldt Auto Motor und Sport.
Geen risico
Haas had pas zijn eerste grote upgrade voor Imola gepland, maar het grootste deel ervan zal vóór de Chinese GP al klaar zijn, en zal ook meegenomen gaan worden naar Shanghai. Haas heeft de update momenteel alleen in tweevoud, en daarom kan het Amerikaanse raceteam in Shanghai en Miami er slechts één bolide mee uitrusten. Als beide coureurs de upgrade zouden krijgen, bestaat er bij een ongeval het risico dat de getroffen coureur vanuit de pitlane moet starten. Bij veel schade kan het namelijk zo zijn dat de upgrade (de nieuwe specificatie) zoveel schade heeft opgelopen dat het Amerikaanse team terug moet wisselen naar de oude versie, wat betekent dat er een wijziging in de specificaties optreedt, en dat de coureur vanuit de pitlane zal moeten starten. Omdat de Grands Prix van Shanghai en Miami sprintrace weekenden zijn, is de kans op een ongeval nog groter. Het Amerikaanse team wil daar dus geen risico mee nemen.
Bron: Pirelli
Maar waarom gaat de update naar Magnussen?
De upgrade zal in Shanghai naar Magnussen gaan. Daar heeft Haas volgens Auto Motor und Sport om meerdere redenen voor gekozen. Zo zou Haas de Deen in de eerste plaats willen belonen omdat hij zich in de eerste vier races meerdere malen ten dienste heeft gesteld van het team en Hulkenberg in Jeddah - door hard te verdedigen ten opzichte van Yuki Tsunoda en langzamer te gaan rijden om zo Hulkenberg een gratis pitstop te geven - aan een WK-punt heeft geholpen.
Daarnaast zou Haas, wanneer het team Hulkenberg nu de upgrade zou geven, Magnussen dubbel zo hard straffen. In Imola zullen beide bolides de volledige upgrade aan boord hebben, maar daar moet de Deen in de eerste training zijn auto overhandigen aan Oliver Bearman. Magnussen zou dan nog maar twee trainingen hebben om te wennen aan de auto met de nieuwe onderdelen.
Haas verwacht verbetering in snelle bochten
Haas verwacht dat deze ontwikkelingsstap zal leiden tot een verbetering in snelle bochten, zonder al te veel gestraft te worden in langzame bochten. "Je probeert aan de ene kant zoveel mogelijk te winnen zonder aan de andere kant te veel te verliezen", legt Andrea de Zordo, technisch directeur van Haas, uit tegenover Auto Motor und Sport. "Een upgrade wordt pas uitgebracht als het best mogelijke compromis is bereikt."
Lees ook: Hoe zien sprintrace weekenden in 2024 eruit?
Lees ook: Formule 1 maakt kalender voor 2025 bekend
Lees ook: Fernando Alonso verlengt contract bij Aston Martin