Hadjar wint F2-sprintrace Australië, uitval Verschoor

door Shakyra van den Heuvel
F2-EN-F3-ARTIKEL

Hadjar heeft de F2-sprintrace in Australië gewonnen. Na een spectaculaire start wist hij uit de problemen te blijven. Gedurende de race heeft hij te maken gehad met verschillende safetycars, maar hij bleef rustig. Achter hem mogen Stanek en Haugher mee naar het podium.

Na afloop is bekend geworden dat Isack Hadjar een 10-seconden penalty heeft ontvangen. Bij nader inzien heeft hij een grote rol gespeeld bij de crash tijdens de start. Door deze penalty valt hij terug naar P6 en gaat de overwinning naar Roman Stanek. Het podium wordt compleet gemaakt met Dennis Haugher op P2 en Kush Maini op P3. Het is de eerste overwinning van Roman Stanek in F2. 

De sprintrace bestaat uit 23 ronden en Roman Stanek mag van pole position starten. De Nederlander Richard Verschoor had een goede kwalificatie en mag tijdens de hoofdrace vanaf P3 starten, maar is de sprintrace vanaf P8 gestart. Voor de winnaar van de race in Jeddah Fittipaldi start de race niet geweldig. Tijdens de formatieronde kreeg hij te horen dat hij vanuit de pitstraat zal moeten gaan starten. “What a disaster” was zijn reactie over de radio.

Chaotische start

Gelijk met de start was er een grote crash met Bortoleto en Marti. Doordat een aantal coureurs bij elkaar in de weg reden, raken ze Bortoleto en Marti en crashen beide in de muur. Het was een klassiek startongeluk waar verschillende mensen de oorzaak zijn van deze crash. Er was niet echt een persoon aan te wijzen die ervoor heeft gezorgd dat dit is gebeurd. Uiteindelijk zorgde deze crash voor de eerste race van de safetycar. Richard Verschoor had wel een goede start en wist twee plekken te winnen.

In ronde 7 ging de safetycar naar binnen en werd de race hervat. Hadjar had inmiddels de leiding van de race overgenomen en mocht dus van start gaan. Na een spectaculaire start weet nu wel iedereen door de eerste bochten te komen. Helaas voor Maloney valt hij vrij ver terug in het veld nadat hij kort buiten de baan heeft gereden. Inmiddels is Verschoor opgeklommen naar P6 en laat zien dat hij een goede snelheid heeft. Dit kan zeer belovend zijn voor de hoofdrace op zondag.

Fout Antonelli en exit Verschoor

In ronde 11 spint Mercedes-belofte Antonelli en neemt Verschoor hierin mee. Antonelli geeft over de radio aan dat hij de auto was verloren en daarom spint. Daarmee is het klaar voor beide coureurs. De tweede safetycar is hiermee ook een feit omdat de auto’s van de baan afgehaald moesten worden.

Nadat de baan weer is vrijgegeven, gaat de safetycar in ronde 14 weer naar binnen. In één van de eerste bochten gaat Aron rechtdoor en valt ver terug in het veld. Durksen heeft nog een snelle spin gemaakt maar wist zelf weer door te rijden. 

In de laatste twee ronden gingen Dennis Haugher en Maini het gevecht met elkaar aan voor P3. Na een aantal bochten weet Haugher aan hem voorbij te gaan en van hem weg te rijden. Maini zijn banden zijn volledig op en kan hem daarom niet bijhouden. Haugher wist met zijn enorme snelheid zelfs nog heel dicht in de buurt te komen van P2, maar helaas had hij hier niet genoeg tijd meer voor.

Bearman

Bearman, wie zijn Formule 1-debuut heeft gemaakt, heeft een lastige race en blijft steken op P8. Het succesvolle team van Prema heeft dit jaar vooralsnog een lastige start. Zijn teamgenoot Antonelli is ook uitgevallen tijdens de sprintrace dus wederom geen groot succes voor het team. Ook het team van Amersfoort had het lastig in Australië nadat ze in Jeddah de hoofdrace hadden gewonnen met Fittipaldi. 

Winst

Hadjar weet uiteindelijk de sprintrace te winnen. Gedurende de hele race wist hij uit de problemen te blijven en had hij een goede snelheid. Hadjar had de pech dat hij te maken kreeg met verschillende safety cars, maar hij bleef rustig en wist uiteindelijk de race te winnen. "We zijn echt snel hier" klonk het na afloop via de radio. Roman Stanek wist uiteindelijk zijn tweede plek te behouden en Dennis Haugher maakt het podium compleet. 

Lees ook: Sebastian Vettel keert terug naar autosport voor test met Porsche Hypercar

Lees ook: Carlos Sainz voelt zich goed na operatie: ''Blij dat ik weer kan rijden''

Lees ook: Zak Brown verlengt contract als CEO van McLaren Racing tot 2030

door Shakyra van den Heuvel

Stel je vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden