In 2024 zal er een technische revolutie plaatsvinden bij Mercedes in hun streven Red Bull Racing volgend jaar te verslaan. Teambaas Toto Wolff heeft aangekondigd dat de auto voor volgend seizoen een compleet ander concept zal omarmen na de problemen van de afgelopen twee jaar.
De 'zero-sidepod'-benadering, geïntroduceerd door Mercedes in 2022, heeft verre van de gewenste resultaten opgeleverd. Ondanks het behalen van de tweede plaats in het constructeurskampioenschap, eindigde de Duitse grootmacht dit jaar zonder enige overwinning en ver verwijderd van de snelheid van de RB19.
FINAL TEAM STANDINGS 👀@MercedesAMGF1 confirmed as runners-up#F1 #AbuDhabiGP pic.twitter.com/z335Iy3Ve6
— Formula 1 (@F1) November 26, 2023
W15 wordt compleet anders
"We veranderen het concept," laat Wolff weten tegenover Motorsport.com na afloop van de Grand Prix van Abu Dhabi. "We gaan het chassis, de gewichtsverdeling en de luchtstroom compleet veranderen. Ik bedoel letterlijk alle onderdelen die worden veranderd, want alleen door dat te doen denk ik dat we een kans maken.
De vraag is of een volledige ommezwaai het team weer naar de top zal brengen, een gedachte die ook Wolff bezig houdt. "We kunnen het ook fout hebben. Tussen niet behalen wat we ervan verwachten en een grote stap maken en meedoen aan de top, is alles mogelijk."
Mercedes verliest eerste plaats aan Red Bull
"Ik ben nog nooit in mijn leven ergens optimistisch over geweest", gaat Wolff verder. "Het klinkt misschien een beetje triest, maar het zorgt ervoor dat ik mijn verwachtingen kan managen en gewoon kan blijven pushen. Ik geloof dat je nooit goed genoeg kunt zijn. Daarom zit ik hier met een dubbel gevoel. We zijn tweede geworden in het constructeurskampioenschap, maar we zijn de eerste plaats kwijtgeraakt.”
Lees ook: McLaren sluit deal met grote sponsor van Mercedes
Lees ook: F1 post-season test 2023