De motorreglementen voor 2026 zijn aangenomen door de World Motor Sport Council. Tevens wordt een aangepast technisch reglement in 2023 van kracht, dat porpoising moet tegengaan.
De regels voor de nieuwe motoren-formule waren al enige tijd aangenomen door de FIA en de teams, maar zijn nu bekrachtigd. Naar alle waarschijnlijkheid maken Audi en Porsche hun (r)entree in de sport in 2026, wanneer de nieuwe motoren gebruikt gaan worden. De rentree van Porsche lijkt nu onontkombaar, nadat afgelopen weekend documenten verschenen dat de Duitse fabrikant het handelsmerk 'F1nally' had vastgelegd. De nieuwe power units gaan meer dan 1000pk produceren en zullen meer elektrische kracht hebben, hoewel de MGU-H niet meer gebruikt zal worden. Daarnaast loopt de motor op duurzame brandstof die ook in straatauto's moet werken. Daardoor gaan de 2026-motoren minder dan de helft aan brandstof gebruiken dan de V8-motoren uit 2013.
⚡️️Incredible Power
— Formula 1 (@F1) August 16, 2022
⛽️ Sustainable Fuels
💡 Driving Innovation
Here’s what you need to know about the next generation of power units coming to F1 in 2026 👇#F1 pic.twitter.com/8p9APSNAE9
Aangepaste regels voor 2023
De World Motor Sport Council heeft ook nieuwe regels vastgezet voor 2023. Deze regels moeten porpoising verminderen. De FIA stelde vier regels voor, waarvan er drie compleet zijn overgenomen. Ten eerste wordt de onderkant van de diffuser verhoogd. Daarnaast komen er strengere regels met betrekking op flexibele vloeren en komt er een nauwkeurigere sensor om trillingen waar te nemen en te controleren. Het vierde voorstel was om de randen van de vloer met 25mm te verhogen, maar in de uiteindelijke versie is dat 15mm.
De regels tegen porpoising krijgen kritiek van meerdere teams. Met name Red Bull en Ferrari, die weinig last van het euvel hebben, vinden het niet eerlijk dat zij hun wagens nu moeten aanpassen vanwege het probleem van andere teams. Naar verluidt waren zelfs 6 van de 10 teams tegen deze regels, maar omdat de FIA het classificeerde als veiligheidsregels, konden de teams er geen invloed op uitoefenen.
Lees ook: Lewis Hamilton verlaat Formule 1 niet opgebrand
Lees ook: Terugkeer Porsche lijkt zeker na bekendmaking handelsmerk
Lees ook: F1 aan Tafel: 'Max is machtiger'