Het gaat in Hongarije in de paddock veel over de nieuwe achtervleugel van de Aston Martin. Verschillende geluiden gaan rond dat het ontwerp tegen de geest van de nieuwe regelgeving van dit seizoen ingegaan is.
De FIA heeft gepoogd door middel van de nieuwe regelgeving het volgen van de auto's te vereenvoudigen. Een zichtbare verandering is de manier waarop de endplate en de achtervleugel met elkaar werken. De ronding is anders waardoor het volgen van de auto's makkelijker moet zijn. Aston Martin heeft in Hongarije echter een traditioneel uitziende vleugel meegenomen als onderdeel van de updates.
Grijs gebied
In de paddock worden er vraagtekens gesteld bij de legaliteit van deze constructie. In de regelgeving staat dat er een ronding op de endplate moet zijn. Aston Martin heeft dit op een dusdanige manier gedaan, dat het volgen alsnog erg bemoeilijkt word. Wel heeft het team met de update extra downforce gegenereerd, dus zelf profiteren ze er wel van.
An impressive innovation by Aston Martin that found a grey area in the rules!
— F1 Data Analysis (@F1DataAnalysis) July 29, 2022
The surface of the 2022 wings must be over a minimum curvature radius, so they invented this strange shape to create a rule-abiding endplate!
Who will copy it first?
Credits: @SmilexTech pic.twitter.com/xyBYQpLuZE
Kleine stap
Sebastian Vettel, coureur in dienst van Aston Martin, ziet echter het als een kleine stap voorwaarts voor het team. "Het is geen gigantische verbetering of stap naar voren. Wel ben ik er blij mee. We moeten vanaf nu elke race kunnen vechten om punten. Ik verwacht ook geen protesten tegen de vleugel."
Lees ook: Hero or Zero: Grand Prix van Hongarije: VT1 & VT2
Lees ook: Charles Leclerc: Titel is nog steeds mogelijk
Lees ook: Charles Leclerc snelste coureur op vrijdag, Verstappen P4