Pirelli-baas Mario Isola: "Meer porpoising gehad met 13-inch banden"

door Olav Veenhof
Banden Pirelli

Pirelli-baas Mario Isola denkt dat teams nog meer last hadden van porpoising met de 13-inch banden, dan met de huidige banden. De chef van de Italiaanse bandenfabrikant legt het probleem van de stuiterende auto's niet bij de veranderde bandenafmetingen neer.

Sinds de reglementswijzigingen is het porpoisingprobleem een veelbesproken onderwerp. Met name Mercedes heeft last van gestuiter op het rechte stuk en dringt bij de FIA aan op maatregelen. Terug naar de 13-inch banden van voorgaande jaren lijkt geen oplossing voor het probleem. "De 18-inch banden maken het effect niet erger, ik denk dat het waarschijnlijk het tegenovergestelde is", aldus Isola.

Grondeffect

Door de banden met een doorsnee van achttien centimeter, is er minder ruimte voor aerodynamische componenten aan de zijkant van de auto. De auto's van dit jaar zijn stijver en genereren op een andere manier downforce. Door het grondeffect wordt zoveel mogelijk lucht onder de auto door gestuurd waardoor een vacuüm ontstaat. Dit zorgt ervoor dat de auto naar beneden tegen het asfalt wordt gezogen, met als gevolg gestuiter op het rechte stuk. "Met de 13-inch banden zou dit effect meer kunnen zijn, omdat de wang van de band groter is en als een soort ophanging zou kunnen werken, meer dan bij de huidige banden in ieder geval", aldus de Italiaanse topman van Pirelli.

 

Probleem van de auto 

De FIA is bezig met het tegemoet komen van teams die last hebben met porpoising doormiddel van kleine reglementswijzigingen. Op de donderdag voor de Grand Prix van Canada maakte de internationale automobielfederatie bekend dat de situatie om veiligheidsredenen beter gemonitord gaat worden. Het ging om wijzigingen in de vloer, een onderdeel van de auto. "Het maakt niet uit of we de 18 inch of 13 inch banden gebruiken, dit is een effect wat vanaf de auto's gecreëerd wordt."

 

Lees ook: Aston Martin komt met updates richting Grand Prix van Groot-Brittannië

Lees ook: Mercedes neemt upgrades mee naar Silverstone

Lees ook: Pierre Gasly blijft bij AlphaTauri in 2023

door Olav Veenhof

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden

Stel een vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen